Behöver jag termostat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

25
2
Zooelly:
Okej, detta kanske är en jättedum fråga men jag ställer den ändå: kan det bli för varmt för jungfrugeckos av en 50w halogenlampa i ett 90x45x90 terrarium? Behöver jag verkligen en termostat? .. borde inte ödlorna kunna känna själva när dom behöver gå undan från värmen? 

36
12
GrontApple:

Zooelly skrev:
Okej, detta kanske är en jättedum fråga men jag ställer den ändå: kan det bli för varmt för jungfrugeckos av en 50w halogenlampa i ett 90x45x90 terrarium? Behöver jag verkligen en termostat? .. borde inte ödlorna kunna känna själva när dom behöver gå undan från värmen? 


Jag är själv nybörjare så det är bäst att avvakta tills någon mer kunnig svarar. Men om du känner att en termostat är overkill för en 50 watts lampa så finns ju t ex. denna dimmer på Clas Ohlson för 130 kr: www.clasohlson.com/se/Dimmer-f%C3%B6r-LED-lampor%2C-Cotech/p/Pr368312000

" För dimbara LED 230 V, 3–24 W, dimbara glödljuslampor och halogenlampor 230 V, 30–200 W."

Låter som den skulle kunna funka med din lampa.


13
17
Cervidae:
Beror ju helt på vad den maximala temperaturen i terrariet kan bli med din lampa. Saker som kan påverka värmen är bland annat storlek på terrarium, på vilken höjd du har värmelampan, andra eventuella värmekällor i terrariet och såklart omgivningens temp.
Tex om det som max kan bli 34 grader på varma sidan under en varm sommardag när rummet är som varmast och ödlan bara ska ha kanske 31 så är det ju lugnt. Men ifall graderna skulle sticka iväg helt åt skogen kan det ju vara bra med en termostat.
Nu vet jag inte vad jungfrugeckos ska ha för temp men en 50w genererar ingen supervärme.
Har du en 50w nu och är tempen bra? Styrkan på värmekällan väljer man ju efter behover av temperatur.
Varför jag påpekar det är för att många slänger dit en lampa utan att kolla vad tempen blir och tror det räcker, men i många fall kanske temperaturen ligger flera grader under/över den tempen man faktiskt eftersträvar. 

25
2
Zooelly:
Cervidae skrev:
Beror ju helt på vad den maximala temperaturen i terrariet kan bli med din lampa. Saker som kan påverka värmen är bland annat storlek på terrarium, på vilken höjd du har värmelampan, andra eventuella värmekällor i terrariet och såklart omgivningens temp.
Tex om det som max kan bli 34 grader på varma sidan under en varm sommardag när rummet är som varmast och ödlan bara ska ha kanske 31 så är det ju lugnt. Men ifall graderna skulle sticka iväg helt åt skogen kan det ju vara bra med en termostat.
Nu vet jag inte vad jungfrugeckos ska ha för temp men en 50w genererar ingen supervärme.
Har du en 50w nu och är tempen bra? Styrkan på värmekällan väljer man ju efter behover av temperatur.
Varför jag påpekar det är för att många slänger dit en lampa utan att kolla vad tempen blir och tror det räcker, men i många fall kanske temperaturen ligger flera grader under/över den tempen man faktiskt eftersträvar. 


Ja det är precis så jag tänker. Jag har ingen värmelampa nu men vill skaffa en åt dom. Den ska hänga ovanpå ett nättak (exo terra). Jag tänker att jag borde kunna ha en liten termometer jag kan placera under den då och då, så ser jag ju hur varmt det kan bli. Behöver ju inte ha den i terrariet hela tiden. Visst borde jag kunna göra så? Jag tänker att det är viktigare med en termostat ju högre w man har på lampan, tänker jag rätt då? ... terrariet är 90x45x90, så det finns gott om skuggade områden som ödlorna kan söka upp om det blir för varmt under lampan. Huvudsaken borde väl ändå vara att man har koll med en termometer?  Överallt står att man MÅSTE ha en termostat så väldigt lätt att bli förvirrad som nybörjare.

82
57
ApeMan:
Det fungerar ofta bra med en reglerbar termostat (av typen som länkades) för att få en grundtemp. Sedan behöver den bevakas så att den inte skjuter i höjden, som också skrevs.

Mitt råd är att investera i en ir-termometer (pistolaktig som kan läsa temp på avstånd) men även en termometer med givare på distans, som du kan fästa utanpå terrariet och läsa av enkelt.

5088
3861
Tropfrog:
Behöver är ett starkt ord att använda om termostater. Det kan få en att tro att det är nödvändigt. Termostater är väldigt bra att ha speciellt för nybörjare. Men absolut inte nödvändigt.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:
Tropfrog skrev:
Behöver är ett starkt ord att använda om termostater. Det kan få en att tro att det är nödvändigt. Termostater är väldigt bra att ha speciellt för nybörjare. Men absolut inte nödvändigt.

Mvh
Magnus 

Vad bra att jag fick syn på denna tråd! Jag har länge undrat om en termostat är nödvändig trots att man inte överskrider den temperatur som man bör ha, alltså att temperaturen är inom spannet utan en termostat. En termostat har många fördelar, men menar du Magnus att man nödvändigtvis inte bör skaffa en?(givetvis att övrigt fungerar)
Mvh Maja!

5088
3861
Tropfrog:
Maaajaa skrev:

Vad bra att jag fick syn på denna tråd! Jag har länge undrat om en termostat är nödvändig trots att man inte överskrider den temperatur som man bör ha, alltså att temperaturen är inom spannet utan en termostat. En termostat har många fördelar, men menar du Magnus att man nödvändigtvis inte bör skaffa en?(givetvis att övrigt fungerar)
Mvh Maja!


Jag menar absolut att "man" inte behöver en termostat. Men att det är bra att ha.

Mvh
Magnus 

43
2
Widgy:
Zooelly skrev:


Ja det är precis så jag tänker. Jag har ingen värmelampa nu men vill skaffa en åt dom. Den ska hänga ovanpå ett nättak (exo terra). Jag tänker att jag borde kunna ha en liten termometer jag kan placera under den då och då, så ser jag ju hur varmt det kan bli. Behöver ju inte ha den i terrariet hela tiden. Visst borde jag kunna göra så? Jag tänker att det är viktigare med en termostat ju högre w man har på lampan, tänker jag rätt då? ... terrariet är 90x45x90, så det finns gott om skuggade områden som ödlorna kan söka upp om det blir för varmt under lampan. Huvudsaken borde väl ändå vara att man har koll med en termometer?  Överallt står att man MÅSTE ha en termostat så väldigt lätt att bli förvirrad som nybörjare.



Fördelen med lampor är att dom ger ifrån sig en ständig styrka. 
Är det 35 grader ena dagen är det 35 nästa dag också förutsatt att förhållandena är samma. 
Så för en lampa så behövs inte thermostat nej, sålänge du är noga med att kolla vad den varmaste platsen i terrariet är. Hade självklart varit bättre att ständigt ha en probe ligga på varmaste för att kunna kontinuerligt ha koll men ah, inget måste. Var dock noga med att ha koll när det blir varmare ute för då sticket självklart terrariet iväg också.

Till värmematta/slinga MÅSTE du däremot ha thermostat då dessa är extremt opålitliga och kan skena iväg och bränna upp både djur, trä och plast.

Hoppas det svarar på din oro även om det är lite sent.

Mvh 

43
2
Widgy:
Maaajaa skrev:

Vad bra att jag fick syn på denna tråd! Jag har länge undrat om en termostat är nödvändig trots att man inte överskrider den temperatur som man bör ha, alltså att temperaturen är inom spannet utan en termostat. En termostat har många fördelar, men menar du Magnus att man nödvändigtvis inte bör skaffa en?(givetvis att övrigt fungerar)
Mvh Maja!


Som jag skrev till TS, enda gången du MÅSTE ha termostat är ifall du använder värmematta då dessa kan bana iväg och bränna upp både djur, plast, trä och glas.
Lampor däremot är mer pålitliga och du kan kolla tempen på varmaste stället (förutsatt att du är noggrann) och räkna med att det är där det ligger.
Var uppmärksam dock på att skiftningar i ditt boendes värme även påverkar terrariet.

Mvh 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild