Behöver jag termostat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

25
2
Zooelly:
Okej, detta kanske är en jättedum fråga men jag ställer den ändå: kan det bli för varmt för jungfrugeckos av en 50w halogenlampa i ett 90x45x90 terrarium? Behöver jag verkligen en termostat? .. borde inte ödlorna kunna känna själva när dom behöver gå undan från värmen? 

36
12
GrontApple:

Zooelly skrev:
Okej, detta kanske är en jättedum fråga men jag ställer den ändå: kan det bli för varmt för jungfrugeckos av en 50w halogenlampa i ett 90x45x90 terrarium? Behöver jag verkligen en termostat? .. borde inte ödlorna kunna känna själva när dom behöver gå undan från värmen? 


Jag är själv nybörjare så det är bäst att avvakta tills någon mer kunnig svarar. Men om du känner att en termostat är overkill för en 50 watts lampa så finns ju t ex. denna dimmer på Clas Ohlson för 130 kr: www.clasohlson.com/se/Dimmer-f%C3%B6r-LED-lampor%2C-Cotech/p/Pr368312000

" För dimbara LED 230 V, 3–24 W, dimbara glödljuslampor och halogenlampor 230 V, 30–200 W."

Låter som den skulle kunna funka med din lampa.


13
17
Cervidae:
Beror ju helt på vad den maximala temperaturen i terrariet kan bli med din lampa. Saker som kan påverka värmen är bland annat storlek på terrarium, på vilken höjd du har värmelampan, andra eventuella värmekällor i terrariet och såklart omgivningens temp.
Tex om det som max kan bli 34 grader på varma sidan under en varm sommardag när rummet är som varmast och ödlan bara ska ha kanske 31 så är det ju lugnt. Men ifall graderna skulle sticka iväg helt åt skogen kan det ju vara bra med en termostat.
Nu vet jag inte vad jungfrugeckos ska ha för temp men en 50w genererar ingen supervärme.
Har du en 50w nu och är tempen bra? Styrkan på värmekällan väljer man ju efter behover av temperatur.