Kvalster i sovrummet, panik.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

293
354
Dynamitella:

Jag behöver akut hjälp, därför spammar jag forumen på en och samma gång. Jag ber om ursäkt för detta.
Jag har fått kvalster i mitt sovrum! Detta kommer ifrån min Dubia-odling! Jag öppnade skåpet till dubiorna (de går i en stor låda med ett slags nät/tyg som ventilation i detta skåp). Och till min fasa ser jag hur lådan kryllar av kvalster på väggarna! Jag har tidigare sett enstaka sådana i substratet, och har då genast tvättat kackerlackorna och bytt låda. Men nu, på någon vecka, har det alltså exploderat!!

Nu till saken. Jag upptäckte att det även simmar kvalster i vattnet hos mina klockgrodor (som står precis under skåpet), och även i mitt DRICKSGLAS på skrivbordet. Jag fick absolut panik och har nu plockat upp grodorna som bor i vardagsrummet i en petbox, sen slängde jag ut allt på skrivbordet och slängde hela lådan med dubia och allt i en sopsäck.
Jag har efter det sprayat allt med sprit och saltvatten för att ta död på vad jag kan. Men det kliar i hela mig, och jag kommer inte bli normal i huvudet igen förrän jag steriliserat hela mitt sovrum.

Vad för medel kan jag använda för detta bruk? Jag har akvarium och crested geckos i rummet också, och vill självklart inte skada dessa i processen.


508
304
Jonas77:

Det finns nog inget verksamt gift du kan använda utan att ta ut terrariedjuren ur rummet. Kan du få ut djuren så skulle du kunna köra en omgång med t.ex. RADAR (eller motsvarande, jag är ingen expert på dessa produkter).

Kackerlackorna måste ju få en ny livsstil för att förhindra detta, jag skulle rekommendera att försöka få över dem i en hink med lock, men med bättre ventilation denna gång, och ställa hinken i ett vattenbad med diskmedel i på något sätt. Då blir det som en vallgrav för kvalstren så de inte kan sprida sig i rummet.

Oftast klarar sig inte denna typ av kvalster så bra när de gör utflykter, utan torkar och dör. Med bättre ventilation/torrare borde de försvinna från kackerlackorna också.

 

Det är mina förslag, hoppas du får mer/bättre hjälp.


276
118
Maqea:

Det kan vara svårt att få bort sånt där skulle jag tro. De kryper in bakom lister osv där det är svårt att komma åt.

Det kan finnas skadedjursbekämpning med i din hemförsäkring. Då vänder du dig till det företag som är anlitade av ditt försäkringsbolag och så kommer de och tar hand om det hela.


412
419
Hadara:

Torka ut rummet rejält med, avfuktare kanske?


293
354
Dynamitella:

Glömde uppdatera. Samtliga kackerlackor avlivades (då jag varken har tid, råd eller lust att rengöra alla individuellt eller använda farliga kemikalier). Lådan brändes upp och hela rummet dammsögs, besprutades med saltlösning, sprit och ajax i omgångar. Lådor tömdes och hela rummet "sanerades".

Det funkade jättebra. En dag senare var allt fritt från kvalster och har varit bra sen dess.


120
59
xTheod:

man kan även använda flytande paraffin som köps på närmaste apotek. det kväver kvalster :P jag hade hela bänken full av kvalster från flugodlingarna. torka rent sen hällde jag paraffin på ett lock som jag sedan ställde odlingarna på. helt svart i paraffinet.


356
177
krypet:

Det är inte kul att ha kvalster i sitt vattenglas... fy.

Men, de är inte svåra att få bort. Mer ventilation, så att det blir torrare, är vad som behövs. Åtminstone har det gått bra för mig när  jag råkade ut för de små odjuren (hos mina mjölmaskar, när det blev för fuktigt hos dem). Då bytte jag ut deras mat och lät dem gå utan lock - vips, problemet löst.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild