Skäggagam ser inte att må bra ut (bilder från Zoo-affär)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

273
209
AndreasB:
Tjena,

Var på Zoo-Giganten i Malmö idag för att köpa syrsor och CGD. Tittade runt bland djuren och såg en skäggagam (tror jag det är) som inte ser helt okej ut. Jag är dock ingen skäggagam-ägare själv så kan inget om arten. Men den ser uttorkad och mager ut.

Vad säger ni?


302
254
Bowery:
Usch, det där gjorde ont i hjärtat på riktigt att se.

Jävla avskum.

508
304
Jonas77:
Jag är ingen expert på arten i fråga, men det ser inte bra ut. Första steget är alltid att prata med de ansvariga. Vill/kan man inte det eller om de inte reagerar på rätt sätt kan du alltid anmäla det.

273
209
AndreasB:
Min tanke var att prata med dom efter detta inlägg.

Känns ju nästan som man bör ta den till en veterinär omedelbart.

508
304
Jonas77:
Gör det, var den större personen och konfrontera dem. Är de inte villiga att ta den till veterinär så kan du anmäla det till djurskyddshandläggaren hos din länsstyrelse. Du kan även polisanmäla. Folk tenderar att bli lite mer medgörliga när man informerar dem om ens möjliga val.

273
209
AndreasB:
Fick svar idag att den var flyttad till karantän och att man skulle ta extra mycket hand om den. Vi får se...

Avvaktar en månad och återkopplar med dom för se hur det gått.

209
109
Norrby89:
AndreasB skrev:
Fick svar idag att den var flyttad till karantän och att man skulle ta extra mycket hand om den. Vi får se...

Avvaktar en månad och återkopplar med dom för se hur det gått.

Vet jag inget om butiken i fråga men med de svaret så får jag lite känsla av att dom bara gjort sig av med den tyvärr. Känns lite som standard i dom butiker som finns i Sverige med några undantag då. 

273
209
AndreasB:
Norrby89 skrev:

Vet jag inget om butiken i fråga men med de svaret så får jag lite känsla av att dom bara gjort sig av med den tyvärr. Känns lite som standard i dom butiker som finns i Sverige med några undantag då. 


Visst kan det vara så. Vi får se om ca en månad vad som sägs.

1
11
Elumi:
Detta är en taggsvansagam. Jag är väll insatt i just detta fall/butik.
Först vill jag tacka alla som bryr sig om djurens vällbefinnande, det är jätteviktigt och allmänheten fyller en stor roll i detta :)
Normalt sätt kan djur vara lite svåra att få igår och just denna är såklart ett extremfall. 
Den gick ihop med en artfrände som även den var i dåligt skick. Det har varit glädjande att se att ödlorna har piggnat på sig ordentligt över den senaste månaden men tyvärr har denna individ backat ordentligt :(
Då zoogiganten brunnit ned saknar vi vår ordentliga karantän och hade hoppats att tiden skulle räcka för att få upp den i skick.
Ödlan går just nu hemma hos mig och vi alla håller tummarna på att detta kommer hjälpa.
Skulle man vilja komma och se hur utvecklingen går eller har frågor kan man nå mig på 0732466070
Mvh Jonas

17
0
nightnea:

Oj stackars ödla! </3  Bra @AndreasB (ts) att du tog bildbevis ifall de gör om det! 

Bra @Elumi att du uppdaterade tråden om detta fall. Bor själv i hägersten, bra att någon tog sig ann agamen. Vore även bra att hålla ett öga på butiken så detta ej blir en vana. Håll oss nyfikna/oroade  med hyfsat "blödiga hjärtan" gärna uppdaterade ( svårt med ordval i sådana här fall *gömma ansiktet* ) om livet. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild