Ljus tips till panterkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

58
41
Charlie69:
Min panterkameleont har just nu hid lampa och en gammal ljusrörs armatur med 2 rör i. Av rent estetiska skäl har jag köpt en compakt top 90cm, med plats till 4 e27 lampor. Vill gärna ha tips och råd om vilka 4 lampor som ni tycker är bäst i den och varför. Terrariet är nät 90x45x90. Med levande växter. Bl.a. hibiskus och palmaralia. 

22
4
SandyKar:
Finns ingen belysning som är lämplig för panther som funkar i den. 

5099
3873
Tropfrog:
Hid lampan bör du nog ha kvar. I compact top kan du använda natural light.

Mvh
Magnus 

58
41
Charlie69:
Har inte tänkt att byta ut hid lampan  ;)   ska byta ut den gamla ljusrörsarmaturen. Kommer inte ihåg exakt vilka rör som sitter i den. Men ni menar att ljusrör är bättre? Vilka i så fall? Då får jag försöka hitta en snyggare armatur....

5099
3873
Tropfrog:
Nu är jag ingen expert på kameleont. Men har förstått  det som att hid tillfredsställer ödlans behov. Så min kommentar om natural light bygger på lämpligt ljus för växterna.

Nej, det är ingen annan skillnad på lysrör och lysrörslampor än själva formen. Tekniskt sett kan man få exakt samma ljus med båda teknikerna. Möjligtvis är utbudet lite sämre på lysrörslampor, men det vet jag inte säkert.

Mvh
Magnus 

508
304
Jonas77:
Att du har HID visar att du har rätt inställning till djurets behov, det finns inget bättre. Jag har själv efterforskat en hel del på ljus och hur det påverkar djur och kan ge en kort förenklad input från vad jag lärt mig. Hid är det bästa du kan ge ditt djur, och är dessutom den mest effektiva ljuskällan du kan använda som människa. Vill du kombinera så är det bara bra, kör ett lör eller lågenergilampa med varmt ljus. Det enda jag själv vägrar i terarier är LED, det har ett alderles för snävt färgspectrum, där färgerna kan ge ett vitt ljus för oss människor, men se helt annorlunda ut för djur, samt att det finns en frekvensproblematik, att det framstår som stromlju för djur men inte för oss. Olika organismer har olika "slutartid" på ögonen, som en kamera. "LED-ljus som ser ok ut för dig kan se ut som et stobljus på en technofest för djuret....
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild