B. Dubia dvala?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

132
15
Jenna91:
Hej!
Jag kommer skaffa en leopardgecko, och tänkte mata den med dubia.
Men då sa uppfödaren, som jag köper ifrån, att hon ger sina mjölmask och torrfoder till katt, och bara ger dubia nån gång ibland för jaktinstinkt.
Men är rädd att dubian blir för stor om jag köper minsta antalet (150st) som min djuraffär tillåter. Blir inte dubian tillslut för stor för ödlan? Vad gör jag då? Går det sätta dom i någon form av dvala?

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Jenna91 skrev:
Hej!
Jag kommer skaffa en leopardgecko, och tänkte mata den med dubia.
Men då sa uppfödaren, som jag köper ifrån, att hon ger sina mjölmask och torrfoder till katt, och bara ger dubia nån gång ibland för jaktinstinkt.
Men är rädd att dubian blir för stor om jag köper minsta antalet (150st) som min djuraffär tillåter. Blir inte dubian tillslut för stor för ödlan? Vad gör jag då? Går det sätta dom i någon form av dvala?


Varför vänder du dej inte till en annan butik som säljer dem styckevis eller burkar om typ 30st?
Finns ingen anledning att köpa 150 st.

301
150
SunshineGeckos:
Du kan ju låta dom växa till sig och börja föröka sig när Dubian är vuxen.
Det är billigare att odla fram smånymfer själv tycker jag i alla fall.
Sen ibland händer det att jag köper in nya nymfer och fyller på lite om det går lite trögt för dom att yngla av sig.

Menar säljaren att hon ger kattfoder till Leopardgeckon? 
Låter väl inte jättenyttigt tycker jag eftersom dom ju äter insekter i det vilda och därmed ska ha det i fångenskap också.
Och mjölmask är feta så jag skulle snarare ha Dubias som basföda och sen komplettera med mjölmask och ev. andra insekter ibland. :)
Så gjorde åtminstone jag när jag hade Leopardgecko.

132
15
Jenna91:

Flyers90 skrev:


Varför vänder du dej inte till en annan butik som säljer dem styckevis eller burkar om typ 30st?
Finns ingen anledning att köpa 150 st.


Har ingen annan butik, tyvärr.. Då måste jag åka till en annan stad, och då blir det dyrt..


132
15
Jenna91:

SunshineGeckos skrev:
Du kan ju låta dom växa till sig och börja föröka sig när Dubian är vuxen.
Det är billigare att odla fram smånymfer själv tycker jag i alla fall.
Sen ibland händer det att jag köper in nya nymfer och fyller på lite om det går lite trögt för dom att yngla av sig.

Menar säljaren att hon ger kattfoder till Leopardgeckon? 
Låter väl inte jättenyttigt tycker jag eftersom dom ju äter insekter i det vilda och därmed ska ha det i fångenskap också.
Och mjölmask är feta så jag skulle snarare ha Dubias som basföda och sen komplettera med mjölmask och ev. andra insekter ibland. :)
Så gjorde åtminstone jag när jag hade Leopardgecko.


Men vad gör jag med de som blivit för stora?


169
38
Maaajaa:

För det första så låter de inte särskilt hälsosamt att ge en insektsätare kattmat? Som uppfödare bör man vara väl påläst om arten, kattmaten tillför inget i kosten. Även alla nackdelar med mjölmask borde väl framförts?

Som andra nämt tidigare, starta en egen odling! Jag har redan tipsat dig om hur man påbörjar en i din tidigare leopardgeckotråd, så behåll både nymfer och vuxna.

Dessutom så är det inget tvång att åka till en annan stad för Dubia. Har man en mobil så är det bara att beställa med några klick ifrån leverans;)

Mvh Maja!


301
150
SunshineGeckos:
Jenna91 skrev:


 

Men vad gör jag med de som blivit för stora?


Behålla tills dom blir vuxna och starta en odling?
Du kommer ju få nya dubianymfer hela tiden på så sätt.

132
15
Jenna91:
Maaajaa skrev:
För det första så låter de inte särskilt hälsosamt att ge en insektsätare kattmat? Som uppfödare bör man vara väl påläst om arten, kattmaten tillför inget i kosten. Även alla nackdelar med mjölmask borde väl nått fram?

Som andra nämt tidigare, starta en egen odling! Jag har redan tipsat dig om hur man påbörjar en i din tidigare leopardgeckotråd, så behåll både nymfer och vuxna.

Dessutom så är det inget tvång att åka till en annan stad för Dubia. Har man en mobil så är det bara att beställa med några klick ifrån leverans;)

Mvh Maja!



Jag vet, men uppfödaren avrådde från dubia. Och hon har fött upp många reptiler, så jag litar på henne.


169
38
Maaajaa:
Jenna91 skrev:


Jag vet, men uppfödaren avrådde från dubia. Och hon har fött upp många reptiler, så jag litar på henne.


Jag vet inte hur kattmat eller mjölmask som basföda skulle kunna vara något man förlitar sig till? Alla har sina val och får då stå för dessa helt enkelt. Bara för att någon skulle råka bära "titeln" uppfödare betyder detta inte att man helt kan förlita sig på personen. Såklart så kan man göra det (på seriösa uppfödare), men man får själv göra research och sedan ty sig till personer som har den korrekta uppfattningen enligt exemplet flera skötselråd, har bra recensioner osv. Det finns en massa seriösa uppfödare i världen som prioriterar djurens välmående och andra som inte har så mycket mer nytta av det förutom t.ex. pengar. Jag vill dig väl men bara upplysa dig om att vara på den säkra sidan så att du får en frisk reptil! Allt handlar om man har kunskap vilket är nyckeln i just avlandet.

Varför Dubia är att avråda är också en intressant åsikt. Har bara hört positiva meningar om Dubia och kan bara hålla med, Toppenfoder!

mvh Maja!


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Jenna91 skrev:


 

Har ingen annan butik, tyvärr.. Då måste jag åka till en annan stad, och då blir det dyrt..



Du vet om att de flesta som säljer insekter som foder skickar med posten? Så du behöver inte åka till någon annan stad.
www.terrariedjur.se/info/shops
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild