Kameleont missar maten.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

150
90
HameFall:

Min kameleont missar maten när han försöker skjuta med tungan.. någon som har erfarenhet av detta och vet vad som kan vara fel? (det är inte ödlan på filmen men exakt samma problem)


508
304
Jonas77:

Tungproblem som dessa är en sådan där sak som kan bero på massor av olika saker, med samma resultat.

Det kan vara allt från en fysiskt skadad tunga till bristsjukdom, det är svårt att säga så här.

Oftast är det permanent, oftast kan de leva ett fullgott liv, med lite specialmatning bara.


51
8
Rochkan:

Kan det inte ha med hur duktiga skyttar dem är från art till art? 
Tänker på olika spottkobror är ju olika duktiga på att träffa! finns ju vissa som är som sniperskyttar medans andra är som hagelgevär! ;)
Obs ingen kunskap eller påstående, bara en fundering jag har :)


508
304
Jonas77:

Nej, en kameleont som inte kan träffa med tungan överlever inte i naturen i samma utsträckning som friska individer, så det är ett ganska start selektivt tryck. Kameleonter kan ofta ta ett byte vid första försöket efter kläckning.


230
22
Nooon:

Jag tycker att det verkar som om min leopardgecko ser bättre i lite dämpat, jämnt ljus. Det verkar som om skymning passar bäst - inte ljust, inte mörkt. Jag matar på kvällen när belysningen i terrariet är släckt och jag tänder lampan i rummet. Eftersom jag står framför terrariet med ryggen åt lampan och skymmer det direkta ljuset så blir hon inte bländad av det.
Nu har jag ju ett skymnings/natt-djur och det har inte du... men jag tänkte att det kanske kan vara ett så enkelt problem som att stackarn är bländad? Önsketänkande och långskott kanske... men trevligare än något synfel. ...och är det något synfel så kan kanske lite snällare ljus hjälpa stackarn att se bättre.


121
95
Kega:

Vad som överlever i naturen är ju helt orelevant i hobbyn. Mata han/hon med handen så är problemet löst?


229
124
CJBReptiles:

Jag anser att om djuren inte skulle överleva i naturen så ska de inte finnas i hobbyn heller. 


51
8
Rochkan:

Tack Jonas, då fick jag ett svar på min fundering!


508
304
Jonas77:

Kega, om du tittar på sammanhanget så ser du att mitt inlägg rör frågan om det inte kan skilja från art till art, och jag försöker förklara att det är evolutionärt förkastligt att ha så där dålig fångstförmåga - för alla arter.

Sen kan du även se i mitt första inlägg att jag skriver att det som oftast går bra att mata dem i fångenskap ändå.


508
304
Jonas77:

CJBReptiles, så om ett djur får en skada som skulle innebära döden i naturen så skulle du avliva det? Trots att det inte är genetiskt?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild