Majsorm spottar ut mus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
ormmartin:
Jag har en 8-årig majsorm som jag köpte för 1½ månad sedan. Den åt en gång strax efter att den kom hit (60 g råtta), men när jag sedan har försökt mata den (ca en gång per vecka) har den ratat maten. De senaste gångerna har den börjat äta, men spottat ut musen efter att ha svalt huvudet ungefär. Nu får den mindre möss, ca 20 g. Den har alltså inte ätit på över en månad nu. Den har blivit mer aktiv de senaste veckorna och kryper runt ganska mycket. Inga synliga symptom annars. Vad kan man testa? Vi har försökt "dingla" med musen. Temperatur och fukt är bra, såvitt jag vet.

209
109
Norrby89:
ormmartin skrev:
Jag har en 8-årig majsorm som jag köpte för 1½ månad sedan. Den åt en gång strax efter att den kom hit (60 g råtta), men när jag sedan har försökt mata den (ca en gång per vecka) har den ratat maten. De senaste gångerna har den börjat äta, men spottat ut musen efter att ha svalt huvudet ungefär. Nu får den mindre möss, ca 20 g. Den har alltså inte ätit på över en månad nu. Den har blivit mer aktiv de senaste veckorna och kryper runt ganska mycket. Inga synliga symptom annars. Vad kan man testa? Vi har försökt "dingla" med musen. Temperatur och fukt är bra, såvitt jag vet.


Till å börja med så är matning varje vecka på tok för ofta med så stora byten, så börja med att låta ormen vara i två-tre veckor och prova mata då igen. 

Vi matar våra runt samma ålder och runt 150-160cm långa med antingen en kyckling på typ 30-40g eller 60g råtta typ varje 2-3 veckor. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild