Vilket kalk/calcium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

169
38
Maaajaa:

Hej! 

Jag har förbrukat allt rent kalk jag har hemma och tänkte åka och fixa lite fräscha grejor till damerna här hemma!
Tankarna kom och gick en dag då jag funderade på om olika märken blandade med varandra påverkar funktionerna av tillskotten, som expempelt ett rent kalktillskott från zoomed + ett med D3 från sticka tongue farms?
Jag har 2 olika sorters calcium+D3 hemma: PangeaCal with D3 samt miner-all with D3, men behöver alltså införskaffa ett rent kalk.
Är zoomed bra eller finns det bättre alternativ? Bör jag införskaffa både zoomed calcium+D3 och bara rent calcium? Eller kan jag bara köpa calciumet eftersom att jag har andra hemma?
Hoppas att någon förstår detta...
Mvh Maja!


5098
3872
Tropfrog:
Jag tänker att d3 är d3 och kalk är kalk oavsett vem som har stoppat det i en burk och satt etikett på den. Det kan förstås vara lite olika nivåer av d3 i olika produkter.

Rent kalcium finns i princip inte, det är en mycket reaktiv metall och kan bara hållas ren under korta perioder i labmiljö.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Tropfrog skrev:
Jag tänker att d3 är d3 och kalk är kalk oavsett vem som har stoppat det i en burk och satt etikett på den. Det kan förstås vara lite olika nivåer av d3 i olika produkter.

Rent kalcium finns i princip inte, det är en mycket reaktiv metall och kan bara hållas ren under korta perioder i labmiljö.

Mvh
Magnus 


Jag var väldigt otydlig.
Vad jag menar med "rent kalk" är calciumet utan d3, eftersom att man bör ha två separata tillskott. Om jag endast skulle använda mig av calcium with d3 så kan man lätt överdosera.
Antar att jag kan blanda olika märken då, så blir raka vägen till närmsta butik.
Finns det sämre calcium för reptiler på marknaden eller har alla samma klass? Skulle det spela någon roll angående vilket jag väljer mellan, exempelvis: exoterras solar glo är iprincpt den sämsta. Finns det liknande inom tillskott?
Tack Magnus,
Mvh Maja!


5098
3872
Tropfrog:
Jag tror jag svarade på dina frågor i mitt förra inlägg.

Kalk är kalk, oavsett vad det står för tillverkare på burken.

Mvh
Magnus

144
82
javan:
Maaajaa skrev:


 

Jag var väldigt otydlig.
Vad jag menar med "rent kalk" är calciumet utan d3, eftersom att man bör ha två separata tillskott. Om jag endast skulle använda mig av calcium with d3 så kan man lätt överdosera.
Antar att jag kan blanda olika märken då, så blir raka vägen till närmsta butik.
Finns det sämre calcium för reptiler på marknaden eller har alla samma klass? Skulle det spela någon roll angående vilket jag väljer mellan, exempelvis: exoterras solar glo är iprincpt den sämsta. Finns det liknande inom tillskott?
Tack Magnus,
Mvh Maja!



Bäst är helt klart att använda ett fosforfritt (Phosphorus free) kalciumpulver. Det bör framgå på förpackningen. Anledningen till att vi kalkar maten är för att balansera upp kalcium till fosfor förhållandet då de flesta foderdjuren har ett väldigt lågt kalciuminnehåll förhållande till fosfor (man strävar efter 2:1).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild