Erfarenhet av jungfrugecko tillsammans med annan ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
17
Soby:
Någon med erfarenhet av att hushålla jungfrugecko tillsammans med annan ödla?

Funderar främst på någon dagaktiv art så som grön anolis eller påfågeldaggecko... 
Ge mig gärna råd och erfarenheter! Vågar inte chansa utan att veta!

Tack, 
Sofie

656
344
Johnexotics:
Skulle inte blanda bättre att skaffa fler terrarien.  

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:
Blanda aldrig olika arter. 

21
17
Soby:

Tack för era svar! Dock vill jag gärna veta mer för att förstå, inte bara höra åsikter (även om det såklart hjälper mig att få en känsla). Jungfrugeckos ska ju fungera bra tillsammans med grodor och jag har vid flera tillfällen sett de som har hållt jungfruar tillsammans med grön anolis, även nyligen här på terrariedjur :)


656
344
Johnexotics:
Dom kommer konkurrerar om mat. Sen är Anolis carolinensis från Usa och Lepidodactylus lugubris från Asien. Men visst finns dom som blandar och det funkar. Sen tycker jag inte det är rätt blanda djur från olika världsdelar då Klimatet är Olika. Men det hur jag tycker. Men om du fortfarande tänker göra det behöver du tänka på båda är trädlevande kommer du behöver högt och brett terrarium. Finns en risk dom kommer stressa varandra med.

21
17
Soby:
Tusen tack! Det är så svårt när man ser olika åsikter från alla håll, själva frågan i sig känns väldigt laddad vilket förmodligen har sina anledningar. Jag tror dock mer på ditt spår än något annat jag har läst, det känns mest rimligt. Att cohaba trädlevande med marklevande grodor känns isåfall kanske mer okej än att blanda arter med liknande behov. Men kaanske om jag inskaffar ett giganiskt terrarium i framtiden :) 

656
344
Johnexotics:
Lugnt :)

5088
3861
Tropfrog:
Jag skulle nog inte blanda några ödlor av olika arter oavsett hur stort terrarium. Antingen ser de varandra som mat, konkurrerar om mat eller så blir det "bara" rejäla revir strider. Visst finns det en liten chans att man lyckas hitta arter och individer som kan funka tillsammans. Men det är rätt så avancerat och inget någon kommer att tipsa dig om, här gäller det att läsa på mycket själv samt att ha en exit burk redo om det skulle skita sig. 

Mvh
Magnus 

21
17
Soby:
Absolut, tack för din input Magnus!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild