HJÄLP! Dålig öms av min daggecko!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
3
Nenneh:

Min daggecko (phelsuma grandis) ömsade för några dagar sedan men ser nu att han har kvar lite på ryggen och på ena ögat! Speciellt ögat kändes ju oroväckande.

Har någon tips på hur jag kan få bort det på ögat? Han brukar vara rätt okej med att jag petar runt i terrariet normalt, men kändes nervöst att ta bort öms från honom... Har sprayat terrariet lite extra idag för att höja luftfuktigheten lite.

Han har aldrig haft problem förut, luftfuktigheten ligger normalt mellan 60-70% 


24
0
Wallie_Minna:
Nenneh skrev:
Min daggecko (phelsuma grandis) ömsade för några dagar sedan men ser nu att han har kvar lite på ryggen och på ena ögat! Speciellt ögat kändes ju oroväckande.

Har någon tips på hur jag kan få bort det på ögat? Han brukar vara rätt okej med att jag petar runt i terrariet normalt, men kändes nervöst att ta bort öms från honom... Har sprayat terrariet lite extra idag för att höja luftfuktigheten lite.

Han har aldrig haft problem förut, luftfuktigheten ligger normalt mellan 60-70% 


Gör en "bastu" med toapapper och varmt vatten i en petbox eller liknande. Låt ödlan sitta där i en kvart och sen försök pilla försiktigt runt ögat och på ryggen. Öms brukar lossna lätt då!

16
3
Nenneh:

Wallie_Minna skrev:

Gör en "bastu" med toapapper och varmt vatten i en petbox eller liknande. Låt ödlan sitta där i en kvart och sen försök pilla försiktigt runt ögat och på ryggen. Öms brukar lossna lätt då!

Ska testa det imorgon bitti :D

Verkar som tur är att det inte sitter något mitt på ögat utan bara runtomkring


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Wallie_Minna skrev:

Gör en "bastu" med toapapper och varmt vatten i en petbox eller liknande. Låt ödlan sitta där i en kvart och sen försök pilla försiktigt runt ögat och på ryggen. Öms brukar lossna lätt då!

Nu har jag aldrig haft någon, men från vad jag läst är daggeckor väldigt lättstressade, snabba och har ömtålig hud vilket gör dem olämpliga att hantera. Har svårt att tro att det är en bra idé att hålla fast den och pilla öms.

Jag skulle nog testat att spraya riktigt mycket och ge den lite mer tid. Har hänt mig att en husgecko (som har samma problem som daggeckor, dvs. de är i princip omöjliga att hantera) hade öms som satt fast ett par dagar, så jag började bli orolig att det inte skulle lossna på egen hand, men den fick av det efter ungefär en vecka.

24
0
Wallie_Minna:
EmanuelKarl skrev:

Nu har jag aldrig haft någon, men från vad jag läst är daggeckor väldigt lättstressade, snabba och har ömtålig hud vilket gör dem olämpliga att hantera. Har svårt att tro att det är en bra idé att hålla fast den och pilla öms.

Jag skulle nog testat att spraya riktigt mycket och ge den lite mer tid. Har hänt mig att en husgecko (som har samma problem som daggeckor, dvs. de är i princip omöjliga att hantera) hade öms som satt fast ett par dagar, så jag började bli orolig att det inte skulle lossna på egen hand, men den fick av det efter ungefär en vecka.

Jag har själv bara haft ögonfransgeckos så det är vad jag har gjort, tack för förklaringen!

6
2
WeeWee:
Har du några skroviga ytor han kan klia sig mot? Typ bark eller någon sten eller så. Jag märker att mina (visserligen Klemmeri) kliar av sig skinn som sitter fast mot stenen jag har i botten även om normalt aldrig är på botten. Vi phelsumaägare är dåliga på att ha skrovliga ytor eftersom alla guider bara säger bambu och växter (vilket de absolut ska ha).

16
3
Nenneh:

WeeWee skrev:
Har du några skroviga ytor han kan klia sig mot? Typ bark eller någon sten eller så. Jag märker att mina (visserligen Klemmeri) kliar av sig skinn som sitter fast mot stenen jag har i botten även om normalt aldrig är på botten. Vi phelsumaägare är dåliga på att ha skrovliga ytor eftersom alla guider bara säger bambu och växter (vilket de absolut ska ha).

Jag har en hel del korkbark i terrariet som han kan använda, så ingen brist på skrovliga ytor


16
3
Nenneh:

EmanuelKarl skrev:

Nu har jag aldrig haft någon, men från vad jag läst är daggeckor väldigt lättstressade, snabba och har ömtålig hud vilket gör dem olämpliga att hantera. Har svårt att tro att det är en bra idé att hålla fast den och pilla öms.

Jag skulle nog testat att spraya riktigt mycket och ge den lite mer tid. Har hänt mig att en husgecko (som har samma problem som daggeckor, dvs. de är i princip omöjliga att hantera) hade öms som satt fast ett par dagar, så jag började bli orolig att det inte skulle lossna på egen hand, men den fick av det efter ungefär en vecka.

Jo, kommer inte vilja fysiskt röra honom. Om jag inte minns fel så kan de även "släppa" skinnet, likt att de släpper svansen vid stress. Det finns väl kanske hos flera arter, men verkar speciellt vanligt hos denna

Får hoppas att det räcker med att ha han lite extra fuktigt. Verkar som tur är inte vara någon fara med ögat. Tycker att man borde sett att det blivit lite grått över eller något nu, men det är fortfarande svart och fint förutom en liten bit skinn precis vid kanten

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild