Uva/uvb lampa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
Anna79:
Har en leopardgecko som jag byggt nytt terrarium till. I djuraffären tyckte de att jag skulle ha en uvb/uva lampa, all in one 80W. Köpte den men ingen lamphållare. Vilken lamphållare ska jag ha. Lampan kostade 495 kronor. Finns det en liknande lampa som är lika bra? Vad har ni till era ödlor? 
Terrariumet är gjord av trä. 

22
5
Isabella:
Jag brukar beställa ifrån denna säljaren.  
Själv beställde jag hem 2st och gick på 800kr eller så.  

www.amazon.de/Mega-Lamp-lamp-comparable-Arcadia/dp/B01BNUTT8Y/ref=mp_s_a_1_3?crid=1L7OI1O4JOR4K&keywords=mega+ray&qid=1646159860&sprefix=mega+ray%2Caps%2C101&sr=8-3
M s reptillien.   
Väldigt bra lampor.  Själv märker jag väldigt fina resultat ifrån mina djur än andra som är värre såsom solar glo från exo terra.  

3
2
Anna79:
Tack för svar. Terrariumet är 90×35×40 är det för litet då? Det stod att den var för stora terrarium.

Har du Lepardegecko? Vilken lamphållare har du? 

22
5
Isabella:
Nej jag kan inte svara på det tyvärr ang om ditt terrarium är för litet.  

Har ingen Leopardgecko. 
Jag har en som påminner om den fast i mindre format. Frog eyed gecko/Wondergecko.  

Lampam använder jag till mina Leopardsköldpaddor och till hållare har jag denna sorten.  

www.crtzoo.se/reptil/belysningvarme/ramper-lamphallare/keramiksockel-for-lampa-med-sladd
(dock hade cyberzoo denna för några år sedan.  )

och har även denna med www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.6794/jbl-tempset-lamphallare-e27

kanske inte så kräsen men har inte haft något beskymmer.  

Denna har jag inte.  Dock lite högre max watt
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.17964/terra-exotica-lamphallare-med-keramisk-sockel-e27-max-300-watt

3
2
Anna79:
Stort tack! Nu har jag beställt! ????/Anna 

22
5
Isabella:
Själv är jag väldigt nöjd med dessa varor.  

Kan dock ej svara för alla andro medlemmar.  

Var och en har sina refrienser. 

????

132
15
Jenna91:
Förlåt att jag Kapar tråden lite :)

Jag har köpt denna lampa


Kan jag annda den till min leopardgecko?
Uppfödaren avråder då denna morph (tremper albino tangerine) är känsliga för värmelampor. Men en tjej jag fått kontakt med på FB, som har en leopardgecko i samma morph, säger att jag måste ha UVA och UVB för att ödlan ska må bra.

Så nu undrar jag, vad stämmer? Ska dom ha eller inte? Och om de ska ha, kan jag använda denna lampa? Och vilken hållare är bäst? Ska den ligga utanpå terrariet eller hänga inne i? 

Jag har en värmematta som jag ska sätta in, och en termostat. 

209
109
Norrby89:

Jenna91 skrev:
Förlåt att jag Kapar tråden lite :)

Jag har köpt denna lampa


Kan jag annda den till min leopardgecko?
Uppfödaren avråder då denna morph (tremper albino tangerine) är känsliga för värmelampor. Men en tjej jag fått kontakt med på FB, som har en leopardgecko i samma morph, säger att jag måste ha UVA och UVB för att ödlan ska må bra.

Så nu undrar jag, vad stämmer? Ska dom ha eller inte? Och om de ska ha, kan jag använda denna lampa? Och vilken hållare är bäst? Ska den ligga utanpå terrariet eller hänga inne i? 

Jag har en värmematta som jag ska sätta in, och en termostat. 


just albino morpher har en tendens att vara känsliga och det går att få uvb/uva utan värme. Men överlag så brukar man säga att det inte behövs då dom är nattaktiva.

Det hela handlar om att uvb gör att djuren själva kan producera d-vitaminer i kroppen, vilket oftas inte behövs då det istället tillsätts i kosten i form av pudertillskott. Så rent krast så behövs inte uvb under förutsättning att man tillsätter det i form av multivitamin pulver eller andra tillskott. Men samtidigt så skadar det inte.


132
15
Jenna91:
Norrby89 skrev:


just albino morpher har en tendens att vara känsliga och det går att få uvb/uva utan värme. Men överlag så brukar man säga att det inte behövs då dom är nattaktiva.

 

Det hela handlar om att uvb gör att djuren själva kan producera d-vitaminer i kroppen, vilket oftas inte behövs då det istället tillsätts i kosten i form av pudertillskott. Så rent krast så behövs inte uvb under förutsättning att man tillsätter det i form av multivitamin pulver eller andra tillskott. Men samtidigt så skadar det inte.



Ok, men denna lampa ska jag inte använda? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild