Att hålla orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

593
551
Redfoot:

Tycker detta är intressant läsning.

www.insectivore.co.uk/articles-snakes-plastic-storage-housing.html


57
0
Batista123:

när jag tar upp minar ormar tar jag dom runt kroppen men du måpste alltid hålla kåll på huvet om den inte är tam och ta aldrig rund halsen då kan ormen få panik inte nog med det kan den bli skadad


340
91
Copa:

Batista123 läste du länken? ^^ det handlar om att hålla orm i plastlåda istället för terrarium =)


33
13
Tyrredum:

Ja har läst den artikeln, mycket intressant. Håller med att plastlådor passar utmärkt för mindre ormarter, lätt att hålla ett bra klimat i dem och att hålla rent. Tror ormar mår mycket bättre av det än när man ser bilder på stora terrarium till tex en kp med några gömställen och massa öppna ytor.


57
0
Batista123:

Jaha  jag läste fel iså fall va det inget 


1662
779
fluffis:

Inte mycket nyheter här tycker jag förutom att han beskriver hur ormar ofta rör sig längs kanterna. Det har jag inte tänkt på förut men det kanske stämmer. Även temperaturen på glaset kan vara intressant men jag själv har inga glasterrarier så jag har inte tänkt på det. För egen del, eller mina ormars del rättare sagt, så passar plastlådor utmärkt när djuren är mindre. Det finns många andra fördelar än de som tas upp i artikeln men jag föredrar plastburkar främst eftersom de är lättstädade, enkla att ha rätt temperatur och luftfuktighet till och även att rymningsrisken minskas.

En sak som det inte pratas om i artikeln är hur transparent plastburken ska/kan vara. Den på bilderna är hyfsat transparent så ur synvikeln att ormar skulle känna sig tryggare för att de är mer skyddade så föredrar jag träterrarier med glas på framsidan, till vuxna ormar, då blir de helt skyddade på tre sidor. Ormar ser inte så bra men de märker helt klart när man är utanför en hyfsat transparent burk. Det har jag märkt hemma hos mig när jag lägger ormarna i transparanta SmartStorelådor när det är matningsdags :)

På det stora hela så föredrar jag träterrarier med glas på framsidan till vuxna ormar. Jag vill lätt kunna se in med tanke på städning, vatten, hälsa och om ormen visar sig så kan jag titta på den och njuta av den. Den främsta anledningen till att jag har ormar är att de fascinerar mig och att jag tycker de är fina att titta på. Hade jag inte kunnat se dem, åtminstone ibland, så hade jag lika gärna kunnat vara utan ormar.


1662
779
fluffis:

Det där med att ormar inte använder öppna ytor håller jag inte med om, inte när det gäller en del av mina ormar åtminstone :)

Nuförtiden har det ofta kommit på tapeten att man ska inreda och utnyttja hela terrariets volym och det finns självklart en viss poäng i det. Ormen känner sig mer trygg när den t.ex. kan krypa bakom något och känna sig skyddad. Men det finns gränser. Hur skyddad känner sig ormen när ägaren kommer och lyfter på varenda inredningsdetalj för att kolla om det behövs städas? Det måste finnas en lagom balans mellan inredning och ett praktiskt och lättstädat terrarium anser jag. Min veterinär har förklarat att det är viktigt att få bort avföring så fort som möjligt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild