Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

132
15
Jenna91:

Skapar en tråd där man kan följa mig när jag sakta men säkert uppfyller min dröm om att äga en leopardgecko.

Jag såg min första leopardgecko live 2018. En djuraffär Indien lilla stad hade tagit hem några reptiler, för att se om de skulle kunna sälja dom. De hade bland annat majsorm, leopardgecko och nån grön ödla. Men jag föll för dessa leosar. Varför? De var så otroligt söta, och deras leende fick mig att le. Nyfiken som jag är, frågar jag genast en massa om denna söta ödla. Det fanns bara en sak som fick mig att bestämma mig för att inte skaffa en. Den ville ha levande insekter till middag. Jag avskyr insekter, och tanken på att ha insekter i mitt hem, som kan rymma, gjorde mig för rädd för att skaffa en gecko.

I år, 2022, var jag till en familj angående en katt som var övergiven. (Agerar jourhem till hemlösa katter, och driver en inofficiell ideell organisation angående hemlösa djur) Denna familj hade två små leopardgeckos albino. Jag fick hålla i en, och mitt hjärta smälte. Jag måste ha en! Så jag bestämde mig. Jag ska ha en ödla!

Mitt arbete började direkt. Vad behöver en leopardgecko för att må bra? Hur ska dess boende vara? Behöver den något speciellt? Vitaminer och mineraler? Vad äter den helst? Hur ser deras naturliga habitat ut? Osv. 


Sen var det dags att skaffa grejer. Först ut, terrarium. Varför skaffa allt annat först? Det är bara dumt.

Jag satt här på TD och kollade annonser dagligen, gjorde en annons på Facebook där jag sökte terrarium, och inom en timme fick jag svar på Facebook. En kille, i min stad, som hade ett som han byggt själv. 101x50x50cm. 700kr, taget! Jag och pappa hämtar terrariet, och allt gick superbra! Två meter från min dörr, råkar jag komma åt glasskivorna som sitter i skenorna. De åker så klart ut skenorna, och som tur var bar vi terrariet med framsidan uppåt, så glaset hamnade i terrariet. Men såklart, gick ju glasskivorna sönder. Helvete!! En av dom gick i flera bitar, men en gick bara i två. Så jag tog med dessa två till en glasmästare, som gjorde två nya dörrar åt mig. 


Jag har även fått tag i en värmelampa på 80W, hoppas det räcker.
Har även fått tag i en termostat, som har både hygrometer och termometer.
En matskål är också inköpt.
Har också lite grenar som kommer användas i terrariet.

Så nu saknas allt annat, och ibland behöver jag tips och råd ifrån er kunniga. Därför skapar jag denna tråd :)
Annars kommer jag skapa en massa trådar med mina frågor, och riskerar att irritera folk :P


5099
3873
Tropfrog:
This thread sucks witout pics :)

Ser fram emot att följa detta.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Är detta något man vågar beställa?

www.amazon.se/Reptiles-Planet-belysningsfäste-reflektor-reptidome/dp/B009FXNKTQ/ref=rvi_1/257-1778366-5596952?pd_rd_w=QUl0D&pf_rd_p=a9554752-694a-4dfb-9513-2e86a98dcf7a&pf_rd_r=B842N8XRK210V09WERJZ&pd_rd_r=2a4e6f4c-be42-4246-acb5-adc2f13e12eb&pd_rd_wg=ygv07&pd_rd_i=B009FXNKTQ&psc=1

132
15
Jenna91:
Av nån anledning, kan jag bara ladda upp bilder här på TD via mobilen, så här kommer bilder på mitt terrarium. Det kan hjälpa er hjälpa mig, om ni ser hur det ser ut :)

Dag 1, då glasdörrarna gick sönder



Och nu, med nya glasdörrar på plats

132
15
Jenna91:
Fundering..
Vilken variant skulle vara bäst?

www.cyberzoo.se/sv/articles/1.300.6802/exo-terra-glow-light-small-o-144-cm-max-100-w
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.20484/repti-zoo-clamp-lamp-max-200-w

lampan kommer ligga på taket, och lysa ner genom ett nätat hål på 14cm i diameter

167
163
Imori:
Reflektorn ska inte vara större än ditt näthål på Ø14cm, annars upphör dess funktion. Är den större blir det lite som att lysa med en ficklampa genom ett nyckelhål, om du förstår vad jag menar.

Så Exo Terran i detta fall.

132
15
Jenna91:
Imori skrev:
Reflektorn ska inte vara större än ditt näthål på Ø14cm, annars upphör dess funktion. Är den större blir det lite som att lysa med en ficklampa genom ett nyckelhål, om du förstår vad jag menar.

Så Exo Terran i detta fall.


Ok, men jag tänker mer på variant. Ska jag ta bort nätet jag har på terrariet, och skaffa en lampa med nät som i sista länken, fast i rätt mått?
Eller räcker en "vanlig" lampa?

Vilken variant/modell skulle passa bäst?

Köper såklart med rätt storlek :) 

132
15
Jenna91:
Funderar över det här med vatten, fuktighet m.m.

Vi börjar med vatten. 
Vill leosar ha flytande vatten, eller vattenkristaller?
Funderar på att köpa ett vattenfall, då de hjälper till att hålla fuktigheten och stimulerar törsten för reptilen så den dricker, stämmer detta även på leosar?

Hur håller jag fuktigheten bäst?
Har kollat på tryckspruta, kan man köpa vilken som helst, eller måste det vara för terrarium?

Bästa bottensubstratet för leosar, vad är det?
Kommer köpa från en uppfödare, så det blir nog ett ungdjur. Vad är bäst att börja med då? Hörde sandpapper från en djuraffär, funkar det? Kan man byta till sand senare? Tänkte om man sakta tillför lite sand i taget, så den vänjer sig?

Hona eller hane?
Är det som med de flesta djur, att honor har mer temperament och därmed kan vara lite "bitchiga" och svåra?
Är der då bättre att börja med en hane?

Jag har katt, som är otroligt nyfiken. Hon är världens snällaste, och lyssnar på mig. Men hon sitter gärna och tittar på andra djur, t ex mitt akvarium. Kan detta stressa ödlan? Kan de vara tillsammans, under uppsikt, lösa? Tänkte om jag har ödlan hos mig när jag ser på tv ibland, några minuter. Min katt är som sagt väldigt försiktig, och nosar alltid först. Säger jag låt bli eller nej, så backar hon.
Eller kan det stressa ödlan?

Gömställen, bara på mark eller lite på höjder också?
Jag vill gärna inreda terrariet så det är så likt djurets naturliga miljö som möjligt. Kommer ha tre grottor. En på svala sidan, en på varma, plus en fuktgrotta i mitten eller så.
Ska dessa finnas bara på marken, eller kan jag ha någon på t ex en vägg? Kommer ha grenar som den kan klättra lite på, och kan även ta större stenar från naturen hos min pappa. Funkar det, eller är det riskfyllt?

Bakgrund, vad är bäst?
Vill de klättra mycket, så en 3d-bakgrund är bäst? Eller kan man ha en plansch? 3d-bakgrunder är så dyra :(

Matskål, är det ett måste? 
De äter väl mest levande insekter, och de släpps väl löst i terrariet? 

Insekter, benämningar? 
Vad menas med nymf? Är det minsta? Vilken storlek på dubia ska jag köpa? 
Vill de äta annat än dubia ibland? Har hört om en mask som man måste ta bort huvudet på innan man ger ödlan, annars kan den äta sig ut ur ödlan genom magen. Stämmer det? 

Några frågor jag har nu, och hoppas få svar på :) 
Är som sagt helt ny i detta, och trots att jag läser massor om leosar så uppstår ändå funderingar. Sånt jag inte känner riktigt att jag får svar på helt där jag läser (skötselrådet här på TD t ex) 

Samt, var köper man grejer billigast? Kan vissa saker tillkomma senare, t ex inredning (förutom grottor) 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jenna91 skrev:
Funderar över det här med vatten, fuktighet m.m.

Vi börjar med vatten. 
Vill leosar ha flytande vatten, eller vattenkristaller?
Funderar på att köpa ett vattenfall, då de hjälper till att hålla fuktigheten och stimulerar törsten för reptilen så den dricker, stämmer detta även på leosar?

Hur håller jag fuktigheten bäst?
Har kollat på tryckspruta, kan man köpa vilken som helst, eller måste det vara för terrarium?

Bästa bottensubstratet för leosar, vad är det?
Kommer köpa från en uppfödare, så det blir nog ett ungdjur. Vad är bäst att börja med då? Hörde sandpapper från en djuraffär, funkar det? Kan man byta till sand senare? Tänkte om man sakta tillför lite sand i taget, så den vänjer sig?

Hona eller hane?
Är det som med de flesta djur, att honor har mer temperament och därmed kan vara lite "bitchiga" och svåra?
Är der då bättre att börja med en hane?

Jag har katt, som är otroligt nyfiken. Hon är världens snällaste, och lyssnar på mig. Men hon sitter gärna och tittar på andra djur, t ex mitt akvarium. Kan detta stressa ödlan? Kan de vara tillsammans, under uppsikt, lösa? Tänkte om jag har ödlan hos mig när jag ser på tv ibland, några minuter. Min katt är som sagt väldigt försiktig, och nosar alltid först. Säger jag låt bli eller nej, så backar hon.
Eller kan det stressa ödlan?

Gömställen, bara på mark eller lite på höjder också?
Jag vill gärna inreda terrariet så det är så likt djurets naturliga miljö som möjligt. Kommer ha tre grottor. En på svala sidan, en på varma, plus en fuktgrotta i mitten eller så.
Ska dessa finnas bara på marken, eller kan jag ha någon på t ex en vägg? Kommer ha grenar som den kan klättra lite på, och kan även ta större stenar från naturen hos min pappa. Funkar det, eller är det riskfyllt?

Bakgrund, vad är bäst?
Vill de klättra mycket, så en 3d-bakgrund är bäst? Eller kan man ha en plansch? 3d-bakgrunder är så dyra :(

Matskål, är det ett måste? 
De äter väl mest levande insekter, och de släpps väl löst i terrariet? 

Insekter, benämningar? 
Vad menas med nymf? Är det minsta? Vilken storlek på dubia ska jag köpa? 
Vill de äta annat än dubia ibland? Har hört om en mask som man måste ta bort huvudet på innan man ger ödlan, annars kan den äta sig ut ur ödlan genom magen. Stämmer det? 

Några frågor jag har nu, och hoppas få svar på :) 
Är som sagt helt ny i detta, och trots att jag läser massor om leosar så uppstår ändå funderingar. Sånt jag inte känner riktigt att jag får svar på helt där jag läser (skötselrådet här på TD t ex) 

Samt, var köper man grejer billigast? Kan vissa saker tillkomma senare, t ex inredning (förutom grottor) 


1. Vanligt vatten i en vanlig vattenskål, inget konstigt. Vattenfall är definitivt onödigt till ett djur från torra områden, de kommer knappast från regnskogen.

2. Lite lätt sprayning med en vanlig blomspruta i fuktgrottan lär räcka, tror inte man behöver spraya något i resten av terrariet men i så fall så kan du ha samma sprayflaska som för fuktgrottan. Det behöver inte vara för terrarium, det kan vara vilken blomspruta som helst från någon livsmedelsaffär eller blomsteraffär.

3. Jag har inte haft leopardgeckor, men ett vanligt substrat som rekommenderas och som jag tycker låter rimligt är en blandning av 50% kokosfiber eller torv och 50% sand. Inte nödvändigtvis för att ren sand är farligt för att de äter det, utan snarare för att ren sand är omöjligt att gräva i och inte alls liknar det mer kompakta substratet de har i naturen. Jag har personligen aldrig trott på att ungdjur äter sand, men har aldrig haft leopardgecko så ta mina ord med en nypa sand.

4. Ingen större skillnad om du bara ska ha en (vilket rekommenderas då de är solitära) vad jag märkt. Snarare individbaserat än könsbaserat.

5. Reptiler är solitära djur, som bör lämnas i fred i terrarierna. Hantering är dels stressande för dem och dels tar man ut dem i helt fel miljö, vilket kan ge olika sjukdomar. De har inte heller något direkt sätt att visa att de blir stressade eller fryser. Så fort vi klappar dem på huvudet och de blundar för att skydda ögonen tror våran hjärna att de "njuter" som ett däggdjur som blir klappat på huvudet, när det i själva verket är motsatsen till sanningen. Visst, det är inga problem att hantera dem vid t.ex flytt, terrariebyte osv och det är inga problem med det, men lekhanteringen (när man tar ut reptilen för att den ska få "utforska" och "vara social") ser jag som extremt onödig, och till och med stressig och skadlig, och ger inte ödlan något. De ska inte vara ute i soffan och kolla på TV, med eller utan katt, utan bör ses som akvariefiskar, se men inte röra. Gällande katt som stirrar genom terrariets glas låter jag det vara osagt. Ödlan borde lära sig rätt snabbt att det inte är farligt, och katten lär tröttna ganska snabbt, men om så inte är fallet och du märker att ödlan blir stressad får du givetvis göra något åt det.

5. Det är givetvis bra ifall du använder höjden på något sätt, med t.ex hyllor och avsatser och kanske några gömställen en bit upp, men det behövs inte. De är marklevande och skulle inte direkt klättra på grenar och lianer (tunnare stockar som ligger på/nära marken och avsatser som en klippa eller liknande skulle däremot säkert uppskattats). Man kan lägga till inredning i efterhand, även om jag personligen inte skulle vilja ändra om allting för ofta eftersom det skulle kunna vara stressigt för ödlan.

6. Fungerar med både plansch och 3D-bakgrund. Bakgrund är ganska enkelt och kul att göra själv ifall du känner för det. Det går även att göra hemmagjorda bakgrunder, med fler avsatser osv (antar att det du menade med 3D-bakgrund är exo terras, som inte är så jättelätt att klättra på för ett marklevande djur).

7. Hur man matar varierar från person till person. Jag pincettmatar främst mina ödlor, om jag inte gjorde det skulle jag definitivt tagit en matskål. Att släppa in lösa insekter är ofta en ganska dålig idé. Dubior, larver och ibland även syrsor gräver bara ner sig eller ligger och trycker bakom någon bit inredning utan att någonsin komma fram eller bli hittade av ödlan. Det kanske låter orimligt, men är faktiskt sant. Det kanske kan fungera om du har extremt lite inredning, men tror helt ärligt inte på det då heller.

8. Nymf är allt annat än fullvuxen (det gäller insekter utan larvstadie). De ömsar 6-10 (minns inte exakt, och beror på art) gånger under sitt liv, och det är först efter det sista ömset som de är fullvuxna och kan föröka sig. De flesta insekterna ändras totalt efter sista ömset (t.ex dubiahonor går från bruna till blanka och svarta, dubiahanar får vingar, syrsor får vingar). Nymf är alltså alla stadier innan de ömsat sista gången. När det kommer till dubia rekommenderar jag att föda upp själv, och då ha en odling med blandade storlekar, då det blir dyrt att köpa i längden. Skulle säga att det främst är mellanstora som gäller för en vuxen leopardgecko. Det skadar aldrig att variera kosten, med t.ex syrsor, mjölmask och zofobas (dessa tre är dock lite krångligare att föda upp, men man kan ju köpa med sig ett par stycken när man åker förbi djuraffären). Tror det är zofobas som du läst att man måste kapa huvudet på, det är ren bullshit. Däremot innehåller zofobas och mjölmask en hel del fett och är inte bra huvudföda (men fungerar bra som komplement till dubia).

10. Billigaste grejerna är nog om man köper begagnat här på terrariedjur, blocket, facebook eller liknande. Man kan lägga till inredning i efterhand, men sikta ändå på att ha tillräckligt med inredning när ödlan kommer, och på att inte göra om i terrariet konstant.

132
15
Jenna91:

EmanuelKarl skrev:


1. Vanligt vatten i en vanlig vattenskål, inget konstigt. Vattenfall är definitivt onödigt till ett djur från torra områden, de kommer knappast från regnskogen.

2. Lite lätt sprayning med en vanlig blomspruta i fuktgrottan lär räcka, tror inte man behöver spraya något i resten av terrariet men i så fall så kan du ha samma sprayflaska som för fuktgrottan. Det behöver inte vara för terrarium, det kan vara vilken blomspruta som helst från någon livsmedelsaffär eller blomsteraffär.

3. Jag har inte haft leopardgeckor, men ett vanligt substrat som rekommenderas och som jag tycker låter rimligt är en blandning av 50% kokosfiber eller torv och 50% sand. Inte nödvändigtvis för att ren sand är farligt för att de äter det, utan snarare för att ren sand är omöjligt att gräva i och inte alls liknar det mer kompakta substratet de har i naturen. Jag har personligen aldrig trott på att ungdjur äter sand, men har aldrig haft leopardgecko så ta mina ord med en nypa sand.

4. Ingen större skillnad om du bara ska ha en (vilket rekommenderas då de är solitära) vad jag märkt. Snarare individbaserat än könsbaserat.

5. Reptiler är solitära djur, som bör lämnas i fred i terrarierna. Hantering är dels stressande för dem och dels tar man ut dem i helt fel miljö, vilket kan ge olika sjukdomar. De har inte heller något direkt sätt att visa att de blir stressade eller fryser. Så fort vi klappar dem på huvudet och de blundar för att skydda ögonen tror våran hjärna att de "njuter" som ett däggdjur som blir klappat på huvudet, när det i själva verket är motsatsen till sanningen. Visst, det är inga problem att hantera dem vid t.ex flytt, terrariebyte osv och det är inga problem med det, men lekhanteringen (när man tar ut reptilen för att den ska få "utforska" och "vara social") ser jag som extremt onödig, och till och med stressig och skadlig, och ger inte ödlan något. De ska inte vara ute i soffan och kolla på TV, med eller utan katt, utan bör ses som akvariefiskar, se men inte röra. Gällande katt som stirrar genom terrariets glas låter jag det vara osagt. Ödlan borde lära sig rätt snabbt att det inte är farligt, och katten lär tröttna ganska snabbt, men om så inte är fallet och du märker att ödlan blir stressad får du givetvis göra något åt det.

5. Det är givetvis bra ifall du använder höjden på något sätt, med t.ex hyllor och avsatser och kanske några gömställen en bit upp, men det behövs inte. De är marklevande och skulle inte direkt klättra på grenar och lianer (tunnare stockar som ligger på/nära marken och avsatser som en klippa eller liknande skulle däremot säkert uppskattats). Man kan lägga till inredning i efterhand, även jag personligen inte skulle vilja ändra om allting för ofta eftersom det skulle kunna vara stressigt för ödlan.

6. Fungerar med både plansch och 3D-bakgrund. Bakgrund är ganska enkelt och kul att göra själv ifall du känner för det. Det går även att göra hemmagjorda bakgrunder, med fler avsatser osv (antar att det du menade med 3D-bakgrund är exo terras, som inte är så jättelätt att klättra på för ett marklevande djur).

7. Hur man matar varierar från person till person. Jag pincettmatar främst mina ödlor, om jag inte gjorde det skulle jag definitivt tagit en matskål. Att släppa in lösa insekter är ofta en ganska dålig idé. Dubior, larver och ibland även syrsor gräver bara ner sig eller ligger och trycker bakom någon bit inredning utan att någonsin komma fram eller bli hittade av ödlan. Det kanske låter orimligt, men är faktiskt sant. Det kanske kan fungera om du har extremt lite inredning, men tror helt ärligt inte på det då heller.

8. Nymf är allt annat än fullvuxen (det gäller insekter utan larvstadie). De ömsar 6-10 (minns inte exakt, och beror på art) gånger under sitt liv, och det är först efter det sista ömset som de är fullvuxna och kan föröka sig. De flesta insekterna ändras totalt efter sista ömset (t.ex dubiahonor går från bruna till blanka och svarta, dubiahanar får vingar, syrsor får vingar). Nymf är alltså alla stadier innan de ömsat sista gången. När det kommer till dubia rekommenderar jag att föda upp själv, och då ha en odling med blandade storlekar, då det blir dyrt att köpa i längden. Skulle säga att det främst är mellanstora som gäller för en vuxen leopardgecko. Det skadar aldrig att variera kosten, med t.ex syrsor, mjölmask och zofobas (dessa tre är dock lite krångligare att föda upp, men man kan ju köpa med sig ett par stycken när man åker förbi djuraffären). Tror det är zofobas som du läst att man måste kapa huvudet på, det är ren bullshit. Däremot innehåller zofobas och mjölmask en hel del fett och är inte bra huvudföda (men fungerar bra som komplement till dubia).

10. Billigaste grejerna är nog om man köper begagnat här på terrariedjur, blocket, facebook eller liknande. Man kan lägga till inredning i efterhand, men sikta ändå på att ha tillräckligt med inredning när ödlan kommer, och på att inte göra om i terrariet konstant.


vad jag hört, så har leopardgeckos inget emot att bli hanterade. Kommer såklart inte ha den framme mycket, då jag vet att det egentligen är för kallt i lägenheten. Men nån gång då och då vore kul.

så en matskål med högre kanter, så inte dubian kan smita?

är det blandat med vanlig sand? Jag hade tänkt köpa sån där sand som är som ökensand.

det var en djuraffär som berättade det där om zophobias för mig. De berättade att de haft en praktikant som givit sin leopardgecko zophobia utan att ta av huvudet, och då hade masken ätit sig ut genom magen på ödlan. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild