Skillnad på gråsuggor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

169
38
Maaajaa:
Eftersom att jag inte fått syn på inspirationsbilder eller instruktioner kring hur mycket ventilation porcellio pruinosus föredrar, (då det alltid står att de uppskattar mycket ventilation) så antar jag att bara flera små hål på sidorna ska vara tillräckligt. Ska man ha hål på alla sidor eller bara t.ex. kortsida+kortsida, eller långsida+långsida?
Mvh Maja!

654
341
Johnexotics:
Maaajaa skrev:
Eftersom att jag inte fått syn på inspirationsbilder eller instruktioner kring hur mycket ventilation porcellio pruinosus föredrar, (då det alltid står att de uppskattar mycket ventilation) så antar jag att bara flera små hål på sidorna ska vara tillräckligt. Ska man ha hål på alla sidor eller bara t.ex. kortsida+kortsida, eller långsida+långsida?
Mvh Maja!

lägg upp bild på själva burken

169
38
Maaajaa:
Johnexotics skrev:

lägg upp bild på själva burken

Jag önskar att jag kunde men det går trögt dessvärre...

169
38
Maaajaa:

Kanske en övertänkt fråga. 

Om man har en kultur av t.ex. porcellio pruinosus och får hem en kultur av samma art, är det möjligt att mixa dessa trots att man blandar de "ursprungliga" med nya? Kommer den första kulturen ej acceptera detta och skapa oreda med nykomlingarna, eller tar jag deras intelligens till en helt annan nivå?
Mvh Maja!


5061
3824
Tropfrog:
Jag har aldrig upplevt någon klankonflikt när jag blandat olika grupper av samma art.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Alltså... Som jag nämt i en annan tråd så var en hoppstjärtskultur drabbad av ljusbruna kvalster.
Jag följde råd och dränkte kulturen i vatten (då hoppstjärtarna flyter på ytan), sedan slevade jag upp dem.
Men nu några dagar senare så har jag upptäckt vita "kulor" som rör sig runt bland den förut infekterade kulturen. De förra odjuren var ljusbruna medans dessa då är vita. Hur somhelst så tror jag att jag vet orsaken till den nya invasionen då jag övermatat och låtit det ligga kvar = mögel... (tänkte att den mögliga moroten kunde ligga kvar då hoppsjärtar ändå tar hand om det)
Iallafall... idag upptäckte jag samma små ljusbruna varelser hos suggorna som hoppstjärtskulturen först hade. Planen är att använda suggorna till ett Bioaktivt vivarium, men det känns inte ultimat att skicka in denna kultur med eventuella kvalster som huserar.
Vet någon hur jag får bort dessa?
Mvh Maja!

 


5061
3824
Tropfrog:
Hmm. Jag har svårt att tro att det finns ett enda bioaktivt terrarium som inte har någon sorts kvalster I sig. Men just de sorterna som äter upp hoppstjärtar vill man kanske inte ha. Så du behöver lista ut om de är ett hot mot hoppstjärtar eller inte.

Om hoppstjärtarna minskar i antal så har du hypoaspis rovkvalster. Du vill inte ha dem i ditt terrarium, men det finns många ormägare som vill. Då tycker jag du skall lägga ut en annons och sälja kulturen för att sedan starta om på nytt.

Om populationen av hoppstjärtar inte minskar så skulle jag inte brytt mig så mycket och stoppa in dem i terrariet som de är.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Tropfrog skrev:
Hmm. Jag har svårt att tro att det finns ett enda bioaktivt terrarium som inte har någon sorts kvalster I sig. Men just de sorterna som äter upp hoppstjärtar vill man kanske inte ha. Så du behöver lista ut om de är ett hot mot hoppstjärtar eller inte.

Om hoppstjärtarna minskar i antal så har du hypoaspis rovkvalster. Du vill inte ha dem i ditt terrarium, men det finns många ormägare som vill. Då tycker jag du skall lägga ut en annons och sälja kulturen för att sedan starta om på nytt.

Om populationen av hoppstjärtar inte minskar så skulle jag inte brytt mig så mycket och stoppa in dem i terrariet som de är.

Mvh
Magnus 


Som jag nämnde tidigare så var min hoppstjärtskultur redan invaderade av ljusbruna/orangea kvalster som några här på forumet trodde var just rovkvalster. 

jag följde ditt råd kring att sänka ner kulturen i vatten, vilket fungerade till viss del. Men nu har det istället börjat härja vita på den mögliga moroten. Vad jag vet/tror så skulle inte antalet ha minskat med hoppstjärtar men jag gick ändå till angrepp med bomullstops och svepte upp så mycket mögel, eventuella kvalster och moroten som det bara gick. Kanske var helt i onödan, men man får bara hoppas på det bästa!

Hur som helst, det jag främst oroar mig för är mina orangea porcellio pruinosus som tycks vara drabbade av "rovkvalster". (de liknar alltså de orangea varelserna som jag råkade ut för med hoppstjärtarna innan) Till skillnad från alla små gråsuggor så kan dessa mer runda odjur klättra på plasten och är betydligt mycket rundare i formen än gråsuggorna som är mer ovala. De har även samma drag och egenskaper som jag minns att dem i hoppstjärtskulturen hade.
Nu blev detta en upprepning, men jag hoppas att du får en bättre uppfattning kring de hos suggorna och vad jag kan göra åt det.
Mvh Maja!


5061
3824
Tropfrog:
Hypoaspis är inga problem för gråsuggor vad jag har märkt. Men det är förstås ett problem om de kommer in i terrariet. Men OM det nu är hypoaspis i bland gråsuggorna så måste de ju ha något att äta. Inget av det de äter vill man ha i en gråsugge kultur. Så I såna fall skulle jag nog låtadem gå där tills deras mat tar slut, då dör de av sig själv.

Men.....I och med att de uppehåller sig på gråsuggornas mat så tror jag inte att det är hypoaspis. I såna fall är det vanliga jordkvalster och det kommer du ändå att få i ditt terrarium förr eller senare. Då är det bara att sortera ut gråsuggorna och stoppa in i terrariet.

Ditt problem är i vilket fall övermatning. Gråsuggorna klarar sig i månader på bara torkade löv och vitved. Hoppstjärtarna bör matas försiktigt med torrjäst.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Tropfrog skrev:
Hypoaspis är inga problem för gråsuggor vad jag har märkt. Men det är förstås ett problem om de kommer in i terrariet. Men OM det nu är hypoaspis i bland gråsuggorna så måste de ju ha något att äta. Inget av det de äter vill man ha i en gråsugge kultur. Så I såna fall skulle jag nog låtadem gå där tills deras mat tar slut, då dör de av sig själv.

Men.....I och med att de uppehåller sig på gråsuggornas mat så tror jag inte att det är hypoaspis. I såna fall är det vanliga jordkvalster och det kommer du ändå att få i ditt terrarium förr eller senare. Då är det bara att sortera ut gråsuggorna och stoppa in i terrariet.

Ditt problem är i vilket fall övermatning. Gråsuggorna klarar sig i månader på bara torkade löv och vitved. Hoppstjärtarna bör matas försiktigt med torrjäst.

Mvh
Magnus 

Jag förstår vad du vill komma fram till och jag tar in!
Nu tror jag dock att jag förvirrade dig kring hoppstjärtarna och gråsuggorna, då endast de vita "kvalsterna" hos hoppstjärtarna är på maten.

Jag vet alltså inte om de är på gråsuggornas föda.
Hur som helst så har min gråsuggekultur just börjat ta fart. Det sprudlar små ovala suggor runt i den lilla behållaren, dock omkring med dessa små brun/orangea "kvalster" som man ser röra sig snabbt och inte lika hastigt som gråsuggorna. De flesta "kvalsterna" håller sig nere i substratet då man kan ana små prickar som "glider" fram. De håller sig även vandrande på plastväggarna som nämnts tidigare.
Detta med övermatning har du allt rätt i. Döda syrsor som ligger och skräpar brukar jag lägga i rätt ofta, när den ena är uppäten så bjuder jag på nya, även avföring och grönsaker i överflöd. Tänker att det kanske får fart på kulturen snabbare då jag vill kunna stabilisera kulturen innan de åker in i vivariumet.
Just nu går suggorna i deras plastlåda de kom i vilket jag tänkt uppgradera då kulturen har stärkt sig. Funderar på om detta skulle kunna vara något som håller kvalsterna borta då jag försiktigt förflyttar gråsuggorna med en pensel till nästa behållare. Som du nämnde så kanske de inte gör någon vidare skada, men men... Skulle en vanlig glasslåda fungera som ny setup?
Mvh Maja!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild