Majsorm Juvenile Uppkräkning av mat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
4
NotoISIS:
Hej så jag har sedan ca 3 veckor tillbaka skaffat mig en liten söt majsorm (2-3 månader gammal) och allt har gått bra hittils med matningen, den dricker normal osv.

Men av någon anledning så kräktes den upp pinkien som jag matade den i måndags runt 18:00. Jag hittade den uppkräkt i ett hörn på tisdagen runt 17:00 (knappt nersmält alls, då man kunde se armar, ben och huden kvar) jag är lite orolig för vad jag bör göra, ska jag vänta i någon vecka/några dagar tills nästa gång jag matar den eller kontakta någon doktor? Kunde inte hitta något konkret på nätet själv nämligen.


När det ändå är på tapeten, är det någon som vet vilken morph denne är?

82
57
ApeMan:
Den ser ut som en helt vanlig normal.

Och vad det gäller matning så borde du vänta 2 veckor innan nästa matning så att eventuella skador som uppkommit pga magsyror och så när ormen kräkts får läka och bli bra igen.

Vet inte vad eller hur du gjort, men se till att vänta med att hantera ormen 2-3 dagar efter att du matat den, då hantering kan leda till stress och att den kräks.

488
202
David:
Sen behövs ju tillräcklig värme så den kan smälta maten. Men antar att du har koll på dem biten?

32
4
NotoISIS:
David skrev:
Sen behövs ju tillräcklig värme så den kan smälta maten. Men antar att du har koll på dem biten?


Jo du. jag är rätt säkert att det var ca 28-29+ grader celsius när den ringlade in i "gömman" på den varma sidan. Den kan möjligtvis blivit stressad när jag lyfte försiktigt på stocken den gömde sig under för att mata den. Var inget problem tidigare dock.

32
4
NotoISIS:
ApeMan skrev:
Den ser ut som en helt vanlig normal.

Och vad det gäller matning så borde du vänta 2 veckor innan nästa matning så att eventuella skador som uppkommit pga magsyror och så när ormen kräkts får läka och bli bra igen.

Vet inte vad eller hur du gjort, men se till att vänta med att hantera ormen 2-3 dagar efter att du matat den, då hantering kan leda till stress och att den kräks.

Jag förstår att man ska vänta i ca 1-2 veckor i vanliga fall men den senaste gången jag matade den var ju 30/1 18:37 då den åt utan något problem alls.
Det var bara i måndag den 7/2 den krånglade och eftersom att den bara är en baby (ca 20 cm), ska jag verkligen riskera att vänta två hela veckor då det var lite över en vecka den senast åt. Jag hanterade den inte heller innan eller efteråt den kräktes (flyttade bara den från under en stock till den varma sidan då jag skulle checka för avföring i onsdags).
Då blir det ju ca 3 veckor sammanlagt utan mat och en juvie ska normalt äta ca 4-7 dagars mellanrum. Vill bara vara säker på detta.

44
36
Masala:
Ja, du ska vänta. Det kan bli frätskador av magsyra och de kan förvärras om de inte får läka helt innan ormen äter igen och då kan du få riktigt allvarliga problem. 

32
4
NotoISIS:
Masala skrev:
Ja, du ska vänta. Det kan bli frätskador av magsyra och de kan förvärras om de inte får läka helt innan ormen äter igen och då kan du få riktigt allvarliga problem. 


Åh tack så mycket för varningen! För kunskapens skull, vilken sorts problem syftar du på? Infektioner?

44
36
Masala:
NotoISIS skrev:


Åh tack så mycket för varningen! För kunskapens skull, vilken sorts problem syftar du på? Infektioner?


youtu.be/sqnsJlDCk9I

En bra video om uppkräkningar hos orm. Emely förklarar bättre än jag. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild