Skäggagam vill inte sola

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
1971:

Jag har en 4-årig skäggagam som inte vill sola.... Han har en solplats med temp på 38-40 grader men han vill inte ligga där (lägger jag honom där ligger han c:a 20 min o går sen). Han vill vara i den svalare delen där det bara är 30 grader..... Funkar f ö bra med allt äter,dricker,bajsar o ömsar som han ska. Ska jag oroa mej??


508
304
Jonas77:

Jag är ingen expert, men är inte 30 grader på svala delen väl högt?

Det låter ju inte ologiskt att man inte vill sola om man redan är varm.

För bästa chans att få hjälp bör du skriva så mycket du kan om allt, vad du ger för mat, vad har du för olika typer av ljus, vad är det för värmelampa? osv.

En bild av terrariet brukar kunna säga mycket.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

"KlimatTemperaturen ska vara 25-27°C på den svala sidan och 30°C på den varma. Solplatsen ska ligga runt 37,5-39°C. Luftfuktigheten ska ligga runt 30-50%."

Enligt sidans faktablad 


6
1
1971:

Okej, problemet löst... Det var för varmt överallt, har bytt ut värmelampan till en svagare och håller på att få ner tempen till lagom nivå. Tack för att ni tog er tid att svara :-)


508
304
Jonas77:

Som sagt, berätta gärna mer. Att byta lampan kanske inte är den bästa lösningen, den verkar ju ge den temperatur på solplatsen som den ska.

Eventuellt behöver du mer ventilationsöppning, så du både kan ha en svalare del och en optimal soltemperatur.

Vad har du mer för ljus? Andra värmekällor?


45
3
gemmahagg:
Hej!
Jag har en skäggagam på tre månader och jag undrar hur deras ömsning går till? När de ömsar, hur de ömsar, hur mycket de ömsar, var de ömsar o.s.sv.?
Tack

544
424
Gibblo:

gemmahagg skrev:
Hej!
Jag har en skäggagam på tre månader och jag undrar hur deras ömsning går till? När de ömsar, hur de ömsar, hur mycket de ömsar, var de ömsar o.s.sv.?
Tack




Hej och välkommen :)

Det var fint av dig att försöka använda en befintlig tråd, men jag tror din fråga besvaras här i nyligen relevant tråd:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4605

 

 


45
3
gemmahagg:
Gibblo skrev:




Hej och välkommen :)

 

Det var fint av dig att försöka använda en befintlig tråd, men jag tror din fråga besvaras här i nyligen relevant tråd:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4605

 

 


Tack för hjälpen!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild