Leopardgecko fortsätter gräva efter äggläggning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
625
Temla:

Min leopardgecko hona lade två ägg för första gången för fem dagar sedan. Men hon fortsätter gräva i terrariet. Långt innan hon lade äggen slutade hon äta och jag har bara lyckats få i henne en zophobas sedan dess. Hon börjar bli mager. Varför fortsätter hon gräva och hur får jag igång henne att äta igen? Har försökt med olika typer av foder, olika tider på dygnet, mat i skål eller handmatat utan resultat. Hon har också ändrat beteende. Förut kom hon alltid fram och ville klättra ut så fort jag öppnade dörren på kvällarna men det gör hon inte längre. Hon sover mest och när hon är vaken så gräver hon. 

Är detta normalt beteende för honor efter äggläggning? 

Tack på förhand!


333
97
leolina:

Hon kommer att lägga fler ägg under säsongen med ca 3 veckors mellanrum så det vill till att passa på att mata så mycket som går mellan gångerna ;)


1159
625
Temla:

Jodå...fler ägg kommer det nog. Det gäller bara att få henne att äta igen så hon får tillbaka krafterna och kan fylla på sitt kalcium förråd. Lyckligtvis så åt hon faktiskt lite ikväll. :) Hoppas det håller i sig. 


166
54
Leoleopardgecko:

Om det inte ger sig skulle jag ringa roslagstull och rådfråga Gunnel. Är ju livsviktigt att hon äter som hon ska när hon bär på ägg sen.  Men går hon ner för mycket kan hon sluta producera ägg. Men ring och hör med dom! Kan hon vara förstoppad?


1159
625
Temla:

Det kanske löser sig, hon åt ju som sagt lite ikväll. Ska se hur hon beter sig imorgon kväll. Tror inte hon är förstoppad men det är ju lite svårt att veta då hon inte ätit och därför inte heller bajsat. Tack för tipset!


333
97
leolina:

Det är inte ovanligt att de inte äter direkt efter äggläggningen så jag skulle kalla det ganska normalt ändå så länge det inte drar över en vecka.


1159
625
Temla:

Va bra! Känner mej lugnare när jag vet att det är normalt. :) Tack!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild