Söker info!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
KimSimon:
Finns det någon mindre groda eller padda som kan bo i ett 30x30x30 Exo Terra hela livet som även kan leva på exklusivt gråsuggor?

Funderar på att i framtiden försöka hitta någon sort som passar in på det och som jag kan ha för att ha ordning på mängden gråsuggor när dom kulturerna blir större!

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:

KimSimon skrev:
Finns det någon mindre groda eller padda som kan bo i ett 30x30x30 Exo Terra hela livet som även kan leva på exklusivt gråsuggor?

Funderar på att i framtiden försöka hitta någon sort som passar in på det och som jag kan ha för att ha ordning på mängden gråsuggor när dom kulturerna blir större!

Tror svaret är nej på båda frågorna, särskilt om man kombinerar dem. Vad är det för gråsuggor du har?

Rent lagligt får du bara hålla grodor och paddor på under 2,5 cm däri, vilket i fullvuxen storlek nästan bara är några mindre arter av pilgiftsgrodor (Ranitomeya-släktet och några fler). Men även till dessa tycker jag ett 30*30*30 är alldeles för litet terrarium permanent, då de utnyttjar en väldigt mycket större yta. Jag använder enbart det måttet som karantänterrarium till nya grodor och till små egenuppfödda unggrodor under de första månaderna i deras liv. Dessutom är det, när det kommer till pilgift, rätt mycket svårare att skapa en stabil miljö till dem i ett mindre terrarium än i ett lite större.

Jag är ingen expert på olika foderdjurs näringsvärden, men jag skulle aldrig matat något av mina djur med enbart gråsuggor som huvudföda. Jag hittar inget om det nu, så jag kan ha fel, men jag har för mig att det var något med näringsinnehållet som skiljde sig från många av våra vanliga foderinsekter (antagligen något som saknades eller det var för lite av, vilket ju jämnar ut sig om man varierar kosten). Däremot är det ett bra djur att ge för att variera kosten lite. Ifall du siktar på t.ex pilgiftsgrodor kan du ha en population med gråsuggor (isf någon väldigt liten art) och hoppstjärtar i substratet som grodan kan äta av ibland, och sedan mata med bananflugor som huvudföda. Om du siktar på något större är dubia, syrsor m.m. en bra basföda som kan varieras med gråsuggor.


7
0
KimSimon:
EmanuelKarl skrev:

Tror svaret är nej på båda frågorna, särskilt om man kombinerar dem.  


Tack för svaret! Då vet jag att det inte är något för mig! Hade mest det som en potential idé utan att ha kollat in i det riktigt!
Låter då som att jag ska försöka hitta annat sätt att få ordning på gråsuggorna när mängden ökar!

Jag har främst Porcellio Scaber och Oniscus asellus, har även några Armadillo officinalis som inte börjat föröka sig än.

663
345
Johnexotics:
KimSimon skrev:


Tack för svaret! Då vet jag att det inte är något för mig! Hade mest det som en potential idé utan att ha kollat in i det riktigt!
Låter då som att jag ska försöka hitta annat sätt att få ordning på gråsuggorna när mängden ökar!

Jag har främst Porcellio Scaber och Oniscus asellus, har även några Armadillo officinalis som inte börjat föröka sig än.



Blir det för mycket kan du ju sälja av :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild