Tips på art

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Lindflower86:
Hejsan alla orm-kunniga! 


Tänkte höra vad ni tycker om val av art på orm.

Jag själv är ganska van orm, har haft både kungsboa på över 2m och California kingsnake tidigare. Är i övrigt mycket van djur överlag. Har dock mindre koll på andra arter/underarter/Morpher osv då jag endast haft dessa två. Boan kände jag sedan tidigare, då jag köpte den från det naturbruksgymnasium där jag själv gått, och snoken var det min dåvarande pojkvän som hade när vi träffades. Därför har jag aldrig "letat orm" eller kollat runt så mycket på olika typer förut.

Nu har mina tre barn, 9-11-13 år fått träffa en väns majsorm och blivit kära, så tänkte att det var dags att skaffa orm igen, men är osäker på vad vi ska välja.


Jag gillar boaormarnas storlek och lugn, men tror de kanske bli lite för stora som vuxen för barnen att hantera. Funderar därför på antingen majsorm (snäll, pigg, liten) eller kanske en kungspyton (snäll, inte jättestor, mer lik boa), eller kanske en Rosenboa (mindre, dagaktiv, "snäll") ?

Vad tror ni? Tankar, åsikter, erfarenheter? Andra förslag på art? Helst inte allt för dyr i inköp heller. Vet att ormar kan kosta hur mycket som helst, men max ~2000:-

Vi vill ha en inte allt för stor, icke aggressiv orm som är relativt okomplicerad i skötsel. Vet att det självklart är individuellt med temperament, men det finns ju generella skillnaden mellan arterna. 

Har planer på att köpa ett exo terra på antingen 90x45x45 eller eventuellt 90x45x30. Ungefär där ligger utrymmet på i dagsläget, men har plats för större terrarium om ormen skulle bli större senare. Har dock tänkt typ 1- max 1.5m som egentlig största längd.

Har ni förslag på någon bra uppfödare/säljare kring Västernorrland eller angränsande län? 

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Tack på förhand!


302
254
Bowery:
Nån typ av mjölksnok låter som det skulle passa dig/er perfekt. 
Alternativt rosenboa som du nämner,även sandboa finns ju, dock är jag själv väldigt osäker på dessa arter om i stort sett allting, så där får nån annan ta vid,lycka till!

209
109
Norrby89:

Vi har just nu Boa, majsormar och KP, dock letar vi nytt hem åt pyton ormarna då det inte riktigt va våran grej. Men överlag av våra så är utan tvekan Boan den trevligaste när det kommer till att hantera. 

Majsormarna är helt okej men har en tendens att vara väldigt livliga ibland medans Boan alltid är lugn. 

nu är det nog ganska mycket upp till en själv vad man gillar men Skulle våga påstå att Boa är kanske det bättre valet? Sure dom blir lite större men finns även gott om lokaliteter som inte blir allt för stora. Speciellt om ni skaffar en juvenil så kommer även ditt yngsta barn ha växt till sig en aning innan ormen blivit allt för stor. 

Annars är valfri råttsnok alltid ett säkert val precis som ni tänkt på innan =) även dom kan bli ganska så stora, en av våra majsormar säkert är runt 1,4-1,5 meter. Stor fördel med råttsnokar är att dom flesta är mer eller mindre harmlösa även om dom skulle bitas, Medans en Boa eller kungspyton kan det bli ganska illa med om man skulle bli biten.

Sen när det kommer till pris så spelar nog vilken typ av orm ingen större roll (så länge det inte är någon allt för ovanlig här i Sverige, så länge du inte bryr dig om morph osv så kostar iallafall majsorm, KP och Boa allt ifrån gratis till 1000-2000kr, vi har till exempel bara köpt en av våra majsormar och våran ögonfrans resterande djur har hämtats gratis eller fåtts med vid köp av terrarium.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild