Skalröta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
3
ljuvisen:
Min vattensköldpadda är inte frisk!!  Prickar i varje ruta och buckligt skal. Försöker få in en bild men det funkar inte. Hon har "ömsat" skal vilket gjort att det blev tydligen att något är fel. Min häst var nyligen vart sjuk så har gått åt en del pengar där så kollar här innan jag tar kontakt med veterinär. Jag behöver hjälp. Har googlat och verkar som det är skalröta vilket tydligen är väldigt allvarligt. Vad är det om det inte är skalröta? Och vad ska jag göra? Bor på internat 5 dagar i veckan och medan dess tar min mormor hand om dom. Läste att man behöver lägga ner väldigt mycket tid när dom har denna sjukdom vilket jag inte hinner. Undrar därför också om någon har möjlighet att ta emot henne. Hon är ca 8 år. Alltså jag skänker bort henne till någon som har tiden att ta hand om en sjuk sköldpadda. Hade tänkt dra ner på reptilhobbyn ändå tills jag insåg att hon är skadad. Hon bor men en hane som verkar frisk jämfört med henne. Behöver hjälp!!!

19
3
ljuvisen:
Har googlat ännu mer och sett bilder på skalröta men hennes skal ser ej ut så. Hennes skal har svarta prickar i varje skalruta och är lite buckligt

19
3
ljuvisen:
Kan även vara lunginflammation då jag hör henne andas tyngre på natten när jag sover. Är inget proffs men hennes ögon är inte likadana som den andra sköldpaddan hennes är mer lila och lite svullna (?) Hon har nyst ibland inte ofta men har hänt nån gång. Och andas även ibland med öppen mun. 

302
254
Bowery:
Veterinären??

19
3
ljuvisen:
Bowery skrev:
Veterinären??

Som sagt kollar här innan jag tar kontakt med veterinär poorb

229
223
Formula76:
Kan du posta bra bilder på skalet där problemet är?

229
223
Formula76:
Jag såg din annons på Blocket.
Är det Kartsköldpaddan på bilderna så ser den helt normal ut.
Kan inte se nått fel.
''Svarta prickar och buckligt'' 
Så ska den se ut.
Enda jag kan se att den har ett,  vad ser ut som en bit som är oömsat och som har alger på och under.

19
3
ljuvisen:
Formula76 skrev:
Jag såg din annons på Blocket.
Är det Kartsköldpaddan på bilderna så ser den helt normal ut.
Kan inte se nått fel.
''Svarta prickar och buckligt'' 
Så ska den se ut.
Enda jag kan se att den har ett,  vad ser ut som en bit som är oömsat och som har alger på och under.

Ja det är den annonsen! Är du helt säker? Andra säger annat. Och hennes skal ser annorlunda ut jämfört med min andra sköldpadda.

229
223
Formula76:
ljuvisen skrev:

Ja det är den annonsen! Är du helt säker? Andra säger annat. Och hennes skal ser annorlunda ut jämfört med min andra sköldpadda.


Men är din andra sköldpadda samma art?
Jag ser inga tecken på skalröta på de bilderna iaf.
Låt dig inte luras av vad folk på Facebook som bara gissar rätt ut i luften, om det är de ''de andra'' som hävdar det är skalröta finns?

Jag tycker den ser hur fin ut som helst!

352
269
Animallover_1984:
ljuvisen skrev:
Kan även vara lunginflammation då jag hör henne andas tyngre på natten när jag sover. Är inget proffs men hennes ögon är inte likadana som den andra sköldpaddan hennes är mer lila och lite svullna (?) Hon har nyst ibland inte ofta men har hänt nån gång. Och andas även ibland med öppen mun. 


Om en reptil visar tecken på sjukdom så har det ofta gått väldigt långt redan (i många fall är det redan försent) och är att betrakta som en akutsituation. Att sköldpaddan andas ansträngt osv. låter inte alls bra. Du behöver snarast ta den till en reptilkunnig veterinär.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild