Bioaktiv leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

169
38
Maaajaa:

Hej! 

Jag heter Maja och är helt ny här på terrariedjur. 

Själv har jag några frågor angående min ena leopardgecko hona! Jag har fått idén i mitt lilla huvud att ta tag i mitt efterlängtade projekt, (EN ÖKENBIOTOP!) 

har dock stött på en hel del problem genom denna resa vilket resulterar i en hel del obesvarade frågor som jag måste (MÅÅÅSTE) få svar på. Hoppas att jag kan rada mina frågor här och få svar från någon! Kommer även fylla på med fler frågor när det kommer p tanken.

1. Vilket "hemmagjort" substrat kan man tillverka? Av vad och var från man tag i ingredienserna? (Vill kunna odla suckulenter och andra torrtåliga växter och göra det naturligt)

2. Ska man ha ett dräneringslager till en ökenbiotop och isf hur högt ska lagret vara?

3. hur högt ska substratet vara?

4. Vilken växtlampa ska jag ha? Var köper man lampan? Hur hög styrka? 

5. Fungerar mangrove träbitar som varit i ett akvarium hos en Leo eller ska man baka den i ugnen isf temperatur och tid?

6. Vilket CUC (Cleanupcrew) passar en ökenbiotop, gråsuggor och hoppsjärtar och var får man tag på dessa? Tips på hur man odlar upp dessa?

7. Ska man sätta växterna i karantän och följa stegen som Serpa design visar? Vad är bleach som han använder sig av? Vilket substrat ska suckulenterna stå i vid karantän för att de inte ska dö, eller finns det andra steg som kan följas evt inte göra det alls utan köpa från ngn som inte använder sig av bekämpningsmedel?

8. Växter till en bioaktiv öken till Leopardgecko? Vad använder ni?

9. Hur mycket ska man vattna i en ökenbiotop? Hur många cm vatten i dräneringslager om man nu ska ha det? Hur många ggr per dag/vecka?



Tack på förhand och ledsen för många frågor... hehehe, allt uppskattas och kmr nog fler frågor Mvh Maja J.


25
24
berra292:
Maaajaa skrev:
Hej! 

Jag heter Maja och är helt ny här på terrariedjur. 

Själv har jag några frågor angående min ena leopardgecko hona! Jag har fått idén i mitt lilla huvud att ta tag i mitt efterlängtade projekt, (EN ÖKENBIOTOP!) 

har dock stött på en hel del problem genom denna resa vilket resulterar i en hel del obesvarade frågor som jag måste (MÅÅÅSTE) få svar på. Hoppas att jag kan rada mina frågor här och få svar från någon! Kommer även fylla på med fler frågor när det kommer p tanken.

1. Vilket "hemmagjort" substrat kan man tillverka? Av vad och var från man tag i ingredienserna? (Vill kunna odla suckulenter och andra torrtåliga växter och göra det naturligt)
70/30 blandning av topsoil/kaktusjord och sandlådesand

2. Ska man ha ett dräneringslager till en ökenbiotop och isf hur högt ska lagret vara?
behöver inget dräneringslager då det inte ska vara så fuktigt

3. hur högt ska substratet vara?
jag har 10-15 cm

4. Vilken växtlampa ska jag ha? Var köper man lampan? Hur hög styrka? 
jag använder arcadia jungle dawn finns på b.l.a cyberzoo(sen måste du även ha en spotlight för värme till ödlan)

5. Fungerar mangrove träbitar som varit i ett akvarium hos en Leo eller ska man baka den i ugnen isf temperatur och tid?

6. Vilket CUC (Cleanupcrew) passar en ökenbiotop, gråsuggor och hoppsjärtar och var får man tag på dessa? Tips på hur man odlar upp dessa?
Porcellinonides pruinosus funkar bra. kolla på köp och sälj. 

7. Ska man sätta växterna i karantän och följa stegen som Serpa design visar? Vad är bleach som han använder sig av? Vilket substrat ska suckulenterna stå i vid karantän för att de inte ska dö, eller finns det andra steg som kan följas evt inte göra det alls utan köpa från ngn som inte använder sig av bekämpningsmedel?

8. Växter till en bioaktiv öken till Leopardgecko? Vad använder ni?
jag använder b.l.a aloe, haworthia, echeveria, flasklilja mm


9. Hur mycket ska man vattna i en ökenbiotop? Hur många cm vatten i dräneringslager om man nu ska ha det? Hur många ggr per dag/vecka?
jag vattnar bara växterna ibland, du ska ha mellan 35-65% luftfuktighet



Tack på förhand och ledsen för många frågor... hehehe, allt uppskattas och kmr nog fler frågor Mvh Maja J.


25
24
berra292:
berra292 skrev:

Här är bilder på några växter som jag har i terrariet

25
24
berra292:
Här är några bilder som det ser ut hos några av mina leosar

5092
3863
Tropfrog:
Bra svar redan, men jag kompletterar:

Crassula och euphorbia är ytterligare två släkten som funkar bra i sån setup. Inga av växterna som nämnts innan eller här finns naturligt i leopardgeckons habitat, men är ändå bra nybörjarväxter.

När det gäller ljus så är mer alltid bättre för denna typ av växter. De växer ute i det fria relativt nära ekvatorn, så för mycket ljus är nästan omöjligt. Ju mer ljus desto kompaktare växtsätt och vackrare/friskare plantor.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

[quote=berra292]

Jätte fina vivarium! Tar mer än gärna inspiration från dig, heh. Nu måste jag fråga. Vad har du för städare? vet att du skrev hoppstjärtar samt gråsuggor och dess vetenskapligtnamn, ska söka upp dem. Men klarar gråsuggorna det torrare klimatet & hur förvarar du gråsuggorna och hoppstjärtarna? Alltså resten av kolonierna?


Mvh Maja!!!


169
38
Maaajaa:

[quote=Tropfrog]

Tack Magnus!
Ska man sätta växter i karantän och följa alla steg Serpadesign nämner eller går detta att skippa med tanke på alla kemikalier? Kan man köpa andra växter som inte har kemikalier och med det skippa det steget? 

Mvh Maja!


5092
3863
Tropfrog:
Jag skulle vara mer orolig för bekämpningsmedel än skadedjuren själv. Försöker alltid så långt det går köpa växter från giftfria källor.

I övrigt har jag inte varit särskilt noga med karantän. Men det är förstås bäst om man har möjlighet.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Maaajaa skrev:
[quote=Tropfrog]

Tack Magnus!
Ska man sätta växter i karantän och följa alla steg Serpadesign nämner eller går detta att skippa med tanke på alla kemikalier? Kan man köpa andra växter som inte har kemikalier och med det skippa det steget? 

Mvh Maja!



Kan rekommendera att granska växterna noga om du inte vill sätta dom i karantän ett tag. Att få med sig oönskade fripassagarerare är inget roligt. Har under föregående år kämpat mot trips och spinnkvalster. 

25
24
berra292:
Maaajaa skrev:
[quote=berra292]

Jätte fina vivarium! Tar mer än gärna inspiration från dig, heh. Nu måste jag fråga. Vad har du för städare? vet att du skrev hoppstjärtar samt gråsuggor och dess vetenskapligtnamn, ska söka upp dem. Men klarar gråsuggorna det torrare klimatet & hur förvarar du gråsuggorna och hoppstjärtarna? Alltså resten av kolonierna?


Mvh Maja!!!


Ja gråsuggorna klarar det bra
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild