Majsorm/Cornsnake (Pantherophis guttatus) Skötselråd/Söker Uppfödare/Avlare i Malmö

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

32
4
NotoISIS:
Mr_B skrev:
Fjällröta uppkommer i regel när det är för fuktigt för ormen. Bakterier har ett finger med i spelet. Så bajsfritt och lite åt det torrare hållet. Jag kör med en fuktlåda. (Kakburk med lock och ingång i locket) så kan ormen välja själv. Och stödsprayar efter behov. 

salmonella har jag inte lyckas få under min tid. Trots att jag är lite slarvig med handtvätt efter hantering o städning mellan varven. Det finns dock folk som har fått, så det är inte fel o göra det. Så har man ju minimerat risken. :)


Man tackar för informationen! Undrar bara hur det där med "fuktlådor" funkar. Alltså tar man bara t.ex en vanlig ren godisburk (plast) gör hål och sätter någonstans i terrariet som en alternativ toalet eller? En exempel bild skulle kanske hjälpa.

302
254
Bowery:
NotoISIS skrev:


Man tackar för informationen! Undrar bara hur det där med "fuktlådor" funkar. Alltså tar man bara t.ex en vanlig ren godisburk (plast) gör hål och sätter någonstans i terrariet som en alternativ toalet eller? En exempel bild skulle kanske hjälpa.


Ja, använd valfri plastburk (Sia,big pack m.m) ;) gör ett hål lagom stort så ormen kommer in. Jag personligen använder sphagnum mossa, blötlägg rejält, sen använder jag den lådan just bara vid öms,inte hela tiden. När jag ser gråa ögon stoppar jag in burken,nerdränkt med blöt mossa, ormen går nästan in omedelbart,ligger där inne några dagar kommer ut och ömsar alltid hela och superfina skin, senast igår faktiskt:)
Jag har mjölksnok, (Campbelli, San pueblo) denna kräver inte fuktigt förövrigt därav kör jag denna variant.

Lycka till!

302
254
Bowery:
www.terrariedjur.se/market/item/88023

Du har superfina palmetto ute nu på köp och sälj, om det kan tänkas vara nåt :)
Personlig favorit just på majs är bloodred, tycker de är riktigt läckra en del :)

488
202
David:
Jag har fuktlådan inne hos mina campbelli hela tiden. Oftast är det ju under öms de använder den men även lite då och då när det inte är öms. 

302
254
Bowery:
David skrev:
Jag har fuktlådan inne hos mina campbelli hela tiden. Oftast är det ju under öms de använder den men även lite då och då när det inte är öms. 

Det är självklart inte fel!
Jag säger bara hur jag gör, min trivs bra på det sättet och kommer som sagt självmant ut när det är dags för öms, då lyfter jag ut lådan då han aldrig nånsin är i den när det inte just är dags för öms :) förbannat fult att ha en glasslåda i terrariet,o används den ändå inte så fyller den såvida ingen funktion:)

488
202
David:
Bowery skrev:

Det är självklart inte fel!
Jag säger bara hur jag gör, min trivs bra på det sättet och kommer som sagt självmant ut när det är dags för öms, då lyfter jag ut lådan då han aldrig nånsin är i den när det inte just är dags för öms :) förbannat fult att ha en glasslåda i terrariet,o används den ändå inte så fyller den såvida ingen funktion:)


Javisst är det fult med glasslådorna i???? 

488
202
David:
NotoISIS skrev:


Man tackar för informationen! Undrar bara hur det där med "fuktlådor" funkar. Alltså tar man bara t.ex en vanlig ren godisburk (plast) gör hål och sätter någonstans i terrariet som en alternativ toalet eller? En exempel bild skulle kanske hjälpa.


Som du ser i tråden finns det olika sätt att göra det på. Man kan ju säkert göra en "snygg" fuktlåda också om an vill lägga energi på det. Finns säkert många som kör utan fuktlåda helt och hållet. Bara spraya terrariet mer under ömsen. 

302
254
Bowery:
Som sagt, när den inte fyller nån som helst funktion för min orm,o den används 0% bortsett vid öms så ser jag ingen som helst anledning att ha den i burken :) men som du säger, alla gör på olika sätt och det finns egentligen inget rätt eller fel så länge individen som huserar verkar trivas. Skål,det är ju lördag!

32
4
NotoISIS:
Bowery skrev:
www.terrariedjur.se/market/item/88023

Du har superfina palmetto ute nu på köp och sälj, om det kan tänkas vara nåt :)
Personlig favorit just på majs är bloodred, tycker de är riktigt läckra en del :)


Jo palmettos är ju några riktiga skönheter dom, jag lyckades få tag på en bekant som nyligen hade fått tag på ett par upfödda babies faktiskt! Har redan valt ut en utifrån videoklipp och bilder. Har ingen aning om vilket namn morphen har men jag kan ju alltid posta en bild på han/henne när jag åker och hämtar den nästa vecka på tisdag. Finns säkert någon kunnig morph-vetare här!

32
4
NotoISIS:
Det var en fundering som jag kom på nu, det står på olika källor att juveniles ska matas ca var 4-7 dagar, stämmer det? Och med termen juveniles räknas då även baby majsormar med?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild