Mjölmask skötsel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

70
13
Alfredanimalking:
Hej jag har nyss skaffat mjölmask som mat till min ödla men är inte säker på hur man tar hand det kan någon ge mig lite tips

39
25
Firegecko:
Hej!
du kan ha dem i en burk med ett lager havregryn i, de äter det.
lägg i grönsaker eller frukt som de äter och får i sig vätska av!
ta bort om det börjar bli gammalt!
doxk blir de baggar snabbt så om du vill att de håller längre ska du lägga de i kylen i en stängd burk, så går de i dvala men vaknar när du tar ut dem, så blir dom inte baggar!
//filip

70
13
Alfredanimalking:
Firegecko skrev:
Hej!
du kan ha dem i en burk med ett lager havregryn i, de äter det.
lägg i grönsaker eller frukt som de äter och får i sig vätska av!
ta bort om det börjar bli gammalt!
doxk blir de baggar snabbt så om du vill att de håller längre ska du lägga de i kylen i en stängd burk, så går de i dvala men vaknar när du tar ut dem, så blir dom inte baggar!
//filip

Tack för svaret

39
25
Firegecko:
Alfredanimalking skrev:

Tack för svaret

De kan även äta fiskmat (flingor)

70
13
Alfredanimalking:
Firegecko skrev:

De kan även äta fiskmat (flingor)

Tack

9
7
Dacke82:

Jag hoppas det är okej att jag "lånar" tråden med en fråga i ämnet, som kanske även hjälper ts.


Hur hanterar ni mjölmasken efter matning med grönsaker, jag skulle uppskatta något praktiskt tips!? 
 
Det fullständigt stinker ammoniak efter att grönsakerna passerat mjölmasken, och det är hopplöst att få det rent med den kladdiga och fuktiga avföringen i burken som verkligen stinker. Kan inte ställa in burken i kylen efteråt heller för att få mjölmasken att gå i dvala, då den fuktiga avföringen aldrig torkar ut och det stinker i hela kylen

Har inte havegryn längre efter jag fick så mycket mjölkvalster i burken.


111
116
aldabrachelys:
Prova vete eller kruskakli och lite mindre grönsaker 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild