Orientaliska klockgrodor dör - hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
3
Lin_ryl:

Hejsan,

I somras köpte vi 3 orientaliska klockgrodor till sonen och inom en månad blev en av dem uppsvälld, betedde sig underligt och dog. Idag dog ännu en groda efter att ha varit uppsvälld och knappt rört på sig under några veckor . Den har knappt varit i vattnet utan mest suttit på stenarna så min son har "vattnat" den så den ej skulle bli uttorkad. 

Vi matar dem med mjölmaskar.

Nu är sonen så klart jätterädd att även den sista ska dö. Snälla, är det någon som vet vad det kan vara som händer? Går det bra att köpa en ny groda eller kan det bli problem med att introducera en ny groda för den vi redan har?


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Lin_ryl skrev:
Hejsan,

I somras köpte vi 3 orientaliska klockgrodor till sonen och inom en månad blev en av dem uppsvälld, betedde sig underligt och dog. Idag dog ännu en groda efter att ha varit uppsvälld och knappt rört på sig under några veckor . Den har knappt varit i vattnet utan mest suttit på stenarna så min son har "vattnat" den så den ej skulle bli uttorkad. 

Vi matar dem med mjölmaskar.

Nu är sonen så klart jätterädd att även den sista ska dö. Snälla, är det någon som vet vad det kan vara som händer? Går det bra att köpa en ny groda eller kan det bli problem med att introducera en ny groda för den vi redan har?


Det behövs mer information. En bild på terrariet säger mer än tusen ord, men även info om miljön är till hjälp, skriv så mycket du orkar.

11
5
veteranen:
Mjölmask är nog den sämsta mat som finns för klockgrodor (näst efter paprika). Skippa det!
Mata med syrsor och/eller delad daggmask. Det är perfekt mat.
Vem har lurat er att tro att mjölmask är bra mat för klockgrodor?

8
3
Lin_ryl:
Akvarieaffären där vi köpte dem sa att de skulle äta små mjölmaskar, ca 2cm långa ( inte den stora varianten ). Syrsor har vi provat men de var för stora så det gick inte. Skickar med en bild på terrariet. Har flyttat runt en del av stenarna i vattnet numera,annars ser det ut som på bilden.

8
3
Lin_ryl:

8
3
Lin_ryl:
Försökt lägga in bild men det går inte tyvärr.

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Lin_ryl skrev:
Försökt lägga in bild men det går inte tyvärr.

Lägg upp en bild i bildgalleriet (under din profil) och länka här.

8
3
Lin_ryl:
www.terrariedjur.se/user/Lin_ryl/gallery/14952

Hoppas att det går att se mina foton här. Klurigt det här med att få in foton. Ska åka in till akvarieaffären idag och prata med dem. 

Lite klurigt att få tag på daggmaskar nu om inte affären har dem. Går det lika bra med metmask? 

Kan det bli problem om vi skaffar en groda till nu? Tänker om den vi redan har kanske skadar den mindre. Har någon erfarenhet av detta?

1228
464
leedragon:
stort risk att den har någon form av chytrid svamp om det kommer från djuraffär och ursprungs hos grosister. Veterinärbesök för att ta tester och besikta den vore nog bra.

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Om du har haft två grodor som dött av samma, okända, orsak under relativt kort tid tyder det på att det är något fel. Att köpa en ny groda, innan du kommit till botten med problemet, är som att be om att det ska hända igen, oavsett vad felet var.

Om det var något i terrariet som var fel och du inte åtgärdat det, så skulle det hända igen om du köpte en till. Om det var en sjukdom, så skulle den nya grodan sannolikt också bli smittad om den släpptes ihop med din nuvarande. Om det var genetiskt, så skulle samma sak antagligen hända igen om du köper en ny från samma ställe. 

Jag skulle ta tipsen från denna djuraffären med en nypa salt. De har redan rekommenderat fel kost till dem, och det skulle kunna vara andra saker de sagt som inte heller stämmer. Tyvärr väldigt vanligt att djuraffärer är okunniga, eller ger felaktiga råd som de tjänar mer pengar på. Det är bättre att göra egen research istället, det finns bland annat ett skötselråd här på sidan: www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/b_orientalis

I övrigt, jag skulle tagit grodan till veterinär för att kolla efter sjukdom. Jag är knappast någon expert på varken klockgrodor eller sjukdomar, men att de blir uppsvällda känns som ett sjukdomssymptom. Ifall det nu skulle vara t.ex chytrid, som föreslagits i tråden, så är det inte bara en fara för din kvarvarande groda, utan också vilda amfibier i din närhet ifall det skulle komma ut på något sätt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild