Frågor ang. blodpyton, mässa och priser

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

273
3
117:

Hejsan!

Funderar på att skaffa blodpyton. Har dock ett par frågor.

1. Hur mycket brukar de kosta på mässor (juveniler)

2. Hur mycket kan en terrarie på 100x100x50 gå på, vet ni om K.U.K (detta är en person som väljer terrarie) säljer denna typen terrarie.

3. Är blodpyton vanliga på mössor ?

Tacksam för seriösa svar!


273
3
117:

Ska stå ''mässor'' på trean såklart, mitt fel.


366
155
Linus:

Jag kan inte svara på någon av frågorna. Men jag tänkte bara fråga varför du vill ha ett kvadratiskt terrarium? :)


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Hej! Kändes som det var mitt område :)

1. Väldigt varierande men en normalfärgad juvenil brukar ligga på ca.2500:-.. och uppåt ska jag säga.

2. Även där stor prismarginal om du väljer att köpa eller bygga ett eget terrarium som blir billigare, K.U.K vet jag ingenting om! :) (men räkna med någon tusenlapp om du inte kommer över något begagnat)

3. Nej inte i sverige, däremot väldigt vanliga i danmark & tyskland. Men dom dyker även upp på svenska mässor årligen men dom är inte vanliga på svenska mässor för att svara på din 3:e fråga..

Kan även tipsa ALLA som är intresserade av att husera blodpytons i terrarium att läsa mitt faktablad, räcker inte det så svarar jag gärna på frågor om jag märker att ni är seriösa ;)

Jonas Gavlen


273
3
117:

@Linus

För det passar blodpyton enligt jordbruksverket ;)

@Jonas_

Verkar dyrt och skaffa ett par :P men men förventade mig inte heller att det skulle vara blilligt. Får kolla terrarie på expo syd när jag kommer ditt, om jag nu köper nån för den kommer stå tom ett tag haha måste sammla ihop 5K. Får kolla om jag ser på en svensk mässa, brukar inte åka utomlands på mässor med tanken på att jag är snart 16 och inte har någon bild :)

Tack för svaren, uppskattas :D


733
295
markusbabs:

Tänk på att du behöver två terrarium om du ska ha två ormar. Åtminstonde ett större terraium som räcker för två stycken Blodpytons, I Jonas faktablad står det att han har ett 200*100 åt en vuxen hona va?  Du hittar nog inget så stort på en mässa skulle jag gissa :)  Och om du gör det så bör du helst ha en orm där i.

Dom behöver större än vad jordbruksverket säger. Enligt mig. Frågar man en amerikan så kan dom nog bo i en hammaplastlåda på 90 cm.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Det stämmer markus :) jag och många med mig är absolut av den åsikten att ormarna ska hållas i separata terrarium, underlättar väldigt vid matning tex. Och har du planer på att avla på dina blodpytons är det ett krav att dom går ensamma utom vid just parning då. Läs faktabladet igen ;)

Sen har just blodpytons väldigt lätt att dra på sig andningssvårigheter när dom går i för trånga terrarium, ska kanske tilläggas att min avelshona är ett riktigt monster och du kan säkert minska mina mått något, även om jag inte ser några fördelar i det :)

Jag har både fabriksbyggda och hemmasnickrade terrarium så båda alternativen funkar gott, hemmabygge är dock att föredra för större individer!

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild