KP eller BCI?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
flurp:

Jag har under en tid nu varit på jakt efter en till familjemedlem, är ute efter en spännande orm av den lite större typen och jag kom ganska så snabbt fram till att jag vill ha en boa och att det jag borde leta efter är en BCI.
MEN, i och med ännu mer research nu senaste veckan så har jag hört/sett många kunniga som påstår att KP är trevligare än BCI? Vilket genast gjorde mig kluven, då jag innan upplevt att det folk rekommenderar är BCI. 
Har pratat med bla. Magnus på HC och BCI uppfödare på alba Expo Norrköping.

SÅ till min fråga, vad har ni själva för erfarenhet av dessa två?
Alltså Kungspyton och Boa Constrictor Imperator


(Jag är relativt färsk i reptilvärlden och har nyligen lärt mig alla begrepp hit och dit så jag skulle uppskatta att ni som svarar med förkortningar också kan förklara begreppet, hehe!)
Ber om ursäkt i förväg om en tråd som denna redan finns, jag kunde iaf inte hitta någon. 

 


167
163
Imori:
Hej! Jag skaffade en liten Boa imperator i januari och har bara positiva erfarenheter än så länge. Ligger (nästan) alltid framme och sover dagtid, äter som ett monster och uppvisar ingen defensivitet när hon hanteras.
Terrariet har jag ganska torrt då hon är en Sonoran Desert-lokalitet, fast arten lever ju även i tropiskt klimat så det är ganska förlåtande djur att ha som nybörjare.

Vet inget om Kungspyton personligen men läser man runt på olika reptilforum så får man uppfattningen av att de har lite anlag för matvägran.

Hoppas du hittar rätt orm för dig!



4
1
flurp:
Imori skrev:
Hej! Jag skaffade en liten Boa imperator i januari och har bara positiva erfarenheter än så länge. Ligger (nästan) alltid framme och sover dagtid, äter som ett monster och uppvisar ingen defensivitet när hon hanteras.
Terrariet har jag ganska torrt då hon är en Sonoran Desert-lokalitet, fast arten lever ju även i tropiskt klimat så det är ganska förlåtande djur att ha som nybörjare.

Vet inget om Kungspyton personligen men läser man runt på olika reptilforum så får man uppfattningen av att de har lite anlag för matvägran.

Hoppas du hittar rätt orm för dig!



Tack för svaret! Kändes ju faktiskt skönt att höra!

8
13
Mayhem:
Finns i regel bara 1 minus med bci, dom blir ganska stora.
KP är det bara strul med.. matvägran, tex för att nämna något.

209
109
Norrby89:
Har en red tail och en vad vi tror är bci och hade även två kungspyton, och skulle våga påstå att boan är det trevligare djuret. Iallafall våra är betyderligt lugnare och trevligare att hantera. 

Men med nackdelen då att man behöver kunda tillhandahålla stort nog terrarium. 

82
57
ApeMan:
Jag har ingen KP själv, men två Boa imperator och kan inget annat än att tala varmt om den ormen!

Har bara hanterat KP vid ett eller två tillfällen. Då upplevde jag dem mer som en knubbig korv som är ganska klumpig, medan en boa har mer muskler och kroppskontroll.

Började resan själv med ett par majsormar. Men med en blick i backspegeln, så hade jag kunna gjort om det så hade det blivit en imperator på en gång! :D

11
4
690duke:
Mayhem skrev:
Finns i regel bara 1 minus med bci, dom blir ganska stora.
KP är det bara strul med.. matvägran, tex för att nämna något.

vänta att mata 2  3 veckor om problem o lungt vid matning

4
1
flurp:

Det blev tillslut en BCI från Johan Wadsjö, och jag ångrar inte det valet! 

Han är väldigt rolig att titta på under kvällstid/nätter då han utforskar iprincip allt i sitt terrarie. 

Tack för alla tips! 

Här är han, Diego (dock nedgrävd lol) 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild