matning tarantula

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
11
tarantula:
Undrar om det är vanligt att fågelspindlarnas matlust avtar nu på höst/vintern när det blir lite mörkare och kanske även lite svalare i rummet trots bibehållen uppvärmnig av terrarierna?

9
13
Gmx:
Ja det är normalt att de varierar i matintresset. Det är bra med lite temperaturskillnader med, likt årstider. Om du varmhåller terrariumen med värmematta tycker jag du ska sluta med det. 

Se till att de har vatten och fukta lite extra vintertid då luften generellt är torrare så kommer det gå fint.

29
11
tarantula:
Hej jag har värmemattor som sitter klistrade på sidorna och inte under terrarierna vilket inte är bra till spindlar. Är ganska ny på fågelspindlar så det var därför jag undrade. Alla har haft en god aptit hela våren och sommaren men den har som sagt avtagit nu när det blivit mörkare och kallare.
två frågor. Bör jag stänga av värmemattorna nu under vintern? hur länge kan dom egentligen hålla upp med att äta?

Tacksam för svar...

9
13
Gmx:
Jag förespråkar ju generell värme i rummet framför mattor, har du inte rumstemp runt 20-22 grader ändå? Min erfarenhet är att fuktigheten är större problem än värme oftast. Det som händer om det blir "riktigt" kallt är att de växer långsammare, blir slöare och äter mindre. Men då är vi nere runt 13-15 grader.

Sen har du ömscykeln med, beroende på hur stora de är så är ju ändå vintern i Sverige 6 månader lång. Mycket öms under den perioden och förberedelse till öms, då är de inte intresserade heller av mat.

Jag tycker inte du ska oroa dig om du har bra temp och ger dem fukt. Testa mata då och då äter de så äter de. Kan testa döda fodret innan med och lägg in det. 

29
11
tarantula:
Alla spindlarna har bra "hull"ndå de åt bra hela våren och sommaren. tempen i rummet är 22 c och i terrarierna 23-24c
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild