Min första grodburk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Golsson:
Hej! Efter en lång tids undersökande på forum och youtube börjar det äntligen bli dags att sätta igång med mitt allra första vivariumprojekt med antingen azureus eller terribilis pilgiftsgrodor i. Men innan jag sätter igång har jag några frågor:

1. Jag har kikat på en Exo Terra Monsoon Multi ll som regnsystem. Mäter denna luftfuktigheten i vivariet och ställer in sig därefter? Eller mäter jag luftfuktigheten själv med hygrometer och får ställa in regnsystemet själv?

2. Grodorna vill ha varmare än vad vi har i vardagsrummet. Vad använder ni för att reglera värmen i era vivarium? Vad hade passat till en grodburk?

3. Jag funderar på att hämta grenar från skogen. Ek känns lämpligt då det är hårt och beständigt när barken lossnat. Bör jag koka hela grenen eller kan det räcka att hälla kokande vatten över den i flera omgångar?

Har tänkt mig detta terrarie: Repti-Zoo RHK08 - Terrarium - 60x45x60 cm. Bakgrund av foam + kokosfiber. False bottom enligt SerpaDesign.

5088
3861
Tropfrog:
1: köp inte exo terra Monsoon. Köp dusk eller dendroshop så får du grejor som håller längre och som går att laga när de väl går sönder. Luftfuktighetsstyrning är ovanligt pga dyra komponenter. Ställ in intervaller med sekundtimer och justera efter behov. Jag använder styrning,. Dyrt och onödigt, men kul :)

2: jag tror inte att du har för kallt för grodorna i ditt hem. Tänk på att belysning värmer också. Jag använder värmemattor på sidorna och termostat. 16 graders inomhustemperatur på vintern när vi inte är hemma. 

3: jag har aldrig kokat material från naturen. Jag låter dem torka upp, sedan skrapar jag av lös smuts, sköljer med trädgårdsslang och sen in. Sista burken valde jag dock korkbarksgrenar, var smidigare så.

Mvh
Magnus

4
0
Golsson:
Tropfrog skrev:
1: köp inte exo terra Monsoon. Köp dusk eller dendroshop så får du grejor som håller längre och som går att laga när de väl går sönder. Luftfuktighetsstyrning är ovanligt pga dyra komponenter. Ställ in intervaller med sekundtimer och justera efter behov. Jag använder styrning,. Dyrt och onödigt, men kul :)

2: jag tror inte att du har för kallt för grodorna i ditt hem. Tänk på att belysning värmer också. Jag använder värmemattor på sidorna och termostat. 16 graders inomhustemperatur på vintern när vi inte är hemma. 

3: jag har aldrig kokat material från naturen. Jag låter dem torka upp, sedan skrapar jag av lös smuts, sköljer med trädgårdsslang och sen in. Sista burken valde jag dock korkbarksgrenar, var smidigare så.

Mvh
Magnus


1. Bra tips med dusks produkt! Ska kika där. Följdfråga: använder ni osmosvatten? Såg att dusk har ett paket med regnsystem och osmoskit.

2. Då börjar jag att klocka temperaturen när jag fått planterat tanken helt enkelt och ser vad kurvan visar.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Golsson skrev:
Hej! Efter en lång tids undersökande på forum och youtube börjar det äntligen bli dags att sätta igång med mitt allra första vivariumprojekt med antingen azureus eller terribilis pilgiftsgrodor i. Men innan jag sätter igång har jag några frågor:

1. Jag har kikat på en Exo Terra Monsoon Multi ll som regnsystem. Mäter denna luftfuktigheten i vivariet och ställer in sig därefter? Eller mäter jag luftfuktigheten själv med hygrometer och får ställa in regnsystemet själv?

2. Grodorna vill ha varmare än vad vi har i vardagsrummet. Vad använder ni för att reglera värmen i era vivarium? Vad hade passat till en grodburk?

3. Jag funderar på att hämta grenar från skogen. Ek känns lämpligt då det är hårt och beständigt när barken lossnat. Bör jag koka hela grenen eller kan det räcka att hälla kokande vatten över den i flera omgångar?

Har tänkt mig detta terrarie: Repti-Zoo RHK08 - Terrarium - 60x45x60 cm. Bakgrund av foam + kokosfiber. False bottom enligt SerpaDesign.

Hej! Kul att du hittat till grodhobbyn.

1. (Nästan) alla regnsystem på marknaden får man ställa in på en timer där de går enligt en regelbunden cykel. Har hört talas om hygrostat, men tycker det är ganska onödigt eftersom luftfuktigheten varierar en del även i det vilda och en timer räcker gott och väl. Gällande märket, glöm det. Exo terras system är skräp. Superdåligt tryck, pumpen som säger sig fungera till 6 dysor kan knappt hantera 2, dysorna ger dålig spridning. Elektroniken i min pajade också efter 1.5 år, då det inte gick att trycka på någon knapp, och den konstant sprutade (såvida man inte drog ur strömmen). Jag rekommenderar dusk tropics regnsystem, det kan verka lite klurigare då man måste beställa bitar separat, men det är inte så svårt som det verkar. Dusks är lite dyrare än exo terras, men den håller så mycket längre till så många fler dysor att det lätt är värt det även om du bara har ett terrarium. 

2. Hur varmt har ni det i vardagsrummet? Pilgiftsgrodor vill inte ha det särskilt varmt, och oftast bildas det mikroklimat i terrariet så deras behov kan uppfyllas. Jag har ingen extra värme utöver lite spillvärme från belysningen. I några av mina terrarium har jag också en svag värmematta under, men den är mindre för att höja temperaturen (tror inte den gör det med mer än max någon grad) och mer för att ha cirkulation i dräneringslagret, så vatten avdunstar och fuktar substratet underifrån (viktigt att inte ha värmematta om det är torrt i dräneringslagret, då kan det torka ut substratet vilket städarna inte gillar).

3. Inom hobbyn finns det folk på en skala mellan allt ifrån att man tar saker direkt utifrån och slänger in, till att man är extremt orolig för ohyra och ska sterilisera allt . Jag är någonstans däremellan. Det finns en del dumheter man kan få in, i grodterrarium är det till exempel jättejobbigt att få in nemertiner, då de konkurrerar med grodorna om maten och utrotar hoppstjärtarna, och även om nemertiner kanske inte finns i våran svenska fauna (jag har faktiskt ingen aning om ifall de gör det) så finns det säkert liknande. Sterilliseringsmetoderna du nämner har jag dålig koll på, jag brukar inte ta inredning utifrån så ofta, men känns spontant som att det inte hjälper så bra att hälla kokhett vatten på det ifall det är några typ ägg inborrade långt in i grenen. De gånger jag tagit inredning utifrån (dock aldrig till grodor) har det stått kruttorrt i garaget väldigt länge (månader), och jag inbillar mig att det mesta dör då.

5088
3861
Tropfrog:
Golsson skrev:


1. Bra tips med dusks produkt! Ska kika där. Följdfråga: använder ni osmosvatten? Såg att dusk har ett paket med regnsystem och osmoskit.

2. Då börjar jag att klocka temperaturen när jag fått planterat tanken helt enkelt och ser vad kurvan visar.


1: jag använder osmosvatten,men det finns många som inte gör det. Dysor kallar igen oftare utan, men problemet kan vara ganska så hanterbart om du har "standard" svenskt kranvatten. Jag tycker ändå det är värt det. Kostar inte så mycket och varar länge.

2: yes, gör så. En infraröd termometer kan vara bra för att få koll på alla olika temperaturzoner.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild