Val av orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

127
20
Scorx:

Tja alla!

Jag är ganska ny till forumet men har kollat runt lite och sett att forumet kryllar av bra info och gott om kunnigt folk,så tänkte se om någon kunde hjälpa mig och ta ett viktigt beslut! Vilken art av orm man ska skaffa. 

Jag har varit intresserad av ormar sen jag var typ 10 basst och är 24 nu men har fortfarande inte skaffat mig min första orm än pga av en rädd mamma, Men är nära på och flytta hemifrån nu och det första som händer är att jag äntligen ska skaffa mig min första orm. Men jag har ju det svåraste valet att välja rätt art. Jag lutar mig åt en boa constrictor men är lite osäker. Jag tänkte bara höra vad folket har för åsikter om första orm. Jag känner inte alls för en majssnok så snälla säg inte en majssnok :P 

Så, Vad tycker ni som första orm?


218
47
asus:

bros ju på om du har intresse för lite mindre ormar eller de lite större som jag antar att du har, eftersom du har spanat in boa.. 

boa constrictor är jättebra nybörjar ormar enligt mig. "oftast" väldigt lugna i humöret..
 men det är ju inviduellt eller vad det heter hehe.

om du vill ha en boa så är det bara att läsa på om dem.
 skaffa ett stort terrarium.

 

kan tillägga att de flesta boor på marknaden är "blandraser" mellan bci och bcc

bci-dvärg

bcc- den lite större varianten hehe

rätta mig gärna om jag har fel. :)

 

glömde tillägga att det kanske inte är så lämpligt att gå och köpa en bcc "adult" men en juvenil eller "semi adult" ser jag inga problem i sålänge du tar hand om djuret och sköter det som det ska så ser jag inga problem :)


19
22
Nicke:

Hej boa eller kp e väl det jag personligen tycker e bäst som första orm av lite olika anledningar och detta e bara min åsikt ;-) 

kp positivt:

storlek (blir inte så stor) och väldigt ovanligt med aggressiva individer 

negativt : kan vara svåra med maten periods vis 

Boa : positivt : äter allt utan problem i vått och torrt riktiga matvrak och en jävligt mysig orm som har mycket personlighet 

negativt : storleken ( om man inte är bered på att tillgodo se en orm i den storleken vad den behöver i 20-25 år framöver ) betydligt många fler agresiva individer även om de flesta e riktiga kel grisar 

personligen så har jag 4 st boor på 170-210 cm så mitt val e helt klart boa men då ska man vara bered på att ha stora terarium

Med vänlig hälsning, Niklas  


127
20
Scorx:

Ja, det e just mellan dom 2 som jag har tänkt på boa eller KP. Asså som jag e som person så vill jag ha en stor orm, så allt lutar mot en boa.Men du som har flera boa, Jag har läst mycke om med födan, hur vet man att man matar dom rätt mängd (e rädd för att under/ över mata dom)E där typ nån guideline man kan då efter?

Men som sagt dom behöver ju ett stort terrarium, Men det e inga problem, Jag hade tänkt bygga mitt eget så jag kan få det som jag vill, både storlek och utseende.


218
47
asus:

jag brukar gå på att bytet inte ska vara större än största delen på ormen.. fast om det är rätt eller fel vetefan.


19
22
Nicke:

Jag personligen matar mina med råttor kaniner marsvin som e något större än tjokaste delen på ormen inte mycket men någon cm eller 2 till skadar absolut inte 

i regel äter dom inte bytet utan ger upp efter ett tag om det är för stort 

och dom får mat var tredje vecka ungefär 

hoppas det hjälper dig något Med vänlig hälsning, niklas 


508
304
Jonas77:

Du ska helt klart välja en orm du är intresserad av, som verkligen "klickar" när du ser/tänker på den. Sen handlar det bara om att läsa på. Att skaffa något djur av någon annan anledning kan ofta sluta med att intresset svalnar.

De flesta vanliga ormar är ju bra husdjur med sina egna egenskaper, jag måste naturligtvis slå ett slag för min egen favorit, Sanzinia, madagaskarträdboa. Jag ser ingen anledning till att inte skaffa den som första orm, om man verkligen vill. Tänk på att det är ett CITES A -djur, så du får inte annonsera efter dem utan tillstånd.


127
20
Scorx:

Okej, så man kan säga ungefär att man ska mata dom en gång i månaden? Och inte ett byte större än största delen på ormen?

En annan fråga, nån som vet nån sida med bra sidor med info? Har läst en del men vill lära mig så mycke som möjligt så jag inte e osäker alls? antingen sidor med info eller nån bra sida att beställa böcker om ormar/ reptiler som husdjur.


218
47
asus:

bros på hur gammal ormen e :p jag har kört så förr e att mata en gång i veckan tills den är 1 år sen var 14de dag med lite större byten fast det e ju jag :p

 


127
20
Scorx:

asså typ desto äldre så mer sällan fast större byte?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild