Bygga om vitrinskåp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
3
donnie87:

Jag har funderat på att göra om ett vitrinskåp till ett terrarium åt min trädlevande groda, då jag tycker det vore lite roligare med ett terrarium som är lite högre. Att bygga ett terrarium helt från scratch vågar jag mig inte på, därför tänkte jag att ett vitrinskåp kanske borde vara lämpligt att utgå ifrån. Egentligen har jag ingen direkt erfarenhet av terrariebyggen, därför tänkte jag höra här vad ni tror om saken? Är det svårt? Vad bör man tänka på och hur går man till väga? Hur gör man för att täta det och hur ser man till att det tål fukt, osv? Grodan lever i regnskogsmiljö, så terrariet ska ju givetvis vara lämpat för detta - med värme, ljus och luftfuktighet och allt vad det innebär.

Jag hade tänkt ett skåp i stilen med detta: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00242278/

Har ni själva gjort något liknande får ni gärna berätta hur ni gjorde och gärna lägga upp bilder :)

Tack på förhand!


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Då den du länkar till och vill ha så är den ju i glas och stål så det är väl bara silikona så att det är tätt? 

Och borra hål i glaset för vent och lamor 


104
11
_kim_:

Var försiktig om du tänker borra ut för ventilation i glaset då det lätt spricker. Sen står det att det inte blir vassa flisor utan småbitar bara om glaset krossas. Härdat ? Kan man då verkligen borra i det utan att det går i bitar ? Bara en fundering.

 

//Kim


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Bör väl gå att borra i det med diamant borr utan problem. Men som sagt man ska vara riktigt försiktig och låta borren arbeta och inte trycka. Och det är viktigt att du har vattenkylning, glasdam är riktigt otäcka grejer att få i lungorna 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

såg att i mitt första inlägg skrev jag lamor och det kan ju bli ett onödigt stort hål om du inte planerar för just en lama då. Men själv klart menade jag lampor 


104
11
_kim_:

Hm, nästan säker på att det inte går att borra eller kapa härdat glas. Men det får du väl kolla upp då innan du köper.

 

//Kim


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Okej ja jag är inte helt säker. Men men hör efter och berätta för oss om det går eller inte ^^ 


276
118
Maqea:

Det går inte att borra i härdat glas. Glasmästare åtar sig inte sånt alls och de har rätt verktyg.

Finns det inget hörn som det glipar i där man kan ta bort metallen och pilla in en sladd i?


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Maqea han behöver ju ändå ha hål i burken för lite ventilation 


7
0
h8god:

Hur är det om man köper måttbeställda glasskivor med färdigborrade hål för ventilation och byter ut originalglasen på sidorna?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild