Komma vidare i ormhobbyn!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
7
Wesstrom:
Halloj! 

Jag har börjat gå i tankarna om en ny orm då jag känner att jag har fått koll på vardagen med min KP  (Python regius) och jag har fått min setup att funka! 

Jag skulle vilja ha en lite mer aktiv orm! Spelar ingen roll egentligen vad för orm men ta ett LITET kliv upp i aktivitet och kanske temperament! 
Jag har tänkt mig att detta ska ske sen vår/tidig sommar 2022 så jag hinner läsa på och fixa en schysst setup! 

Av någon anledning så tilltalar inte majsorm (Pantherophis guttatus) mig! Utöver just majsormen så spelar det ingen roll på art!

Så jag skulle uppskatta lite tips och råd på någon lite mer aktiv orm med LITE temperament, vad skulle du rekommendera? 

Ha det bäst!  // Danne

5088
3861
Tropfrog:
Strumpebandssnok!

Mvv
Magnus 

7
7
Wesstrom:
Tropfrog skrev:
Strumpebandssnok!

Mvv
Magnus 


Härligt, tack för svaret! Vad är det som gör att du rekomenderar just den? Menar inte att spela dum utan är bara nyfiken:)

5088
3861
Tropfrog:


Du vill ha en aktiv och temperamentsfull orm. Strumpor är väldigt ofta ute och patrullerar sina domäner. Något bitska av sig kan de vara, jag gissar att man kan kalla det temperamentsfull.

Att det är en liten orm som kräver relativt liten yta kan också vara en fördel för en andra orm.

Det finns massor av vackra underarter, välj en färg du gillar och chansen är stor att det finns en underart som passar. 

Nu är jag egentligen ingen ormperson, men strumpebandssnok är den enda orm jag skulle kunna tänka mig. Sirtalis infernalis eller similis.

Mvh
Magnus 

101
91
Trypto:

Jag hade ungefär samma tankar som du och skaffade en trynsnok (H nasicus), ÄLSKAR den! Är väldigt fascinerad av deras beteende och kan sitta och titta på honom i timmar, då han är aktiv på dagtid och verkligen nyttjar hela utrymmet han har. Både gräver och klättrar. Jag jobbar hemifrån på dagarna med ryggen mot terrarierna och ibland kan jag känna mig iakttagen och då står han tryckt mot glasrutan och bara stirrar på mig som ett creep :) Väldigt mycket personlighet i litet format, speciellt hanarna är små ormar.

Än så länge matar han sig själv också, lägger bara in maten och så kommer han och käkar efter en stund.
De är dock baktandsgiftiga så skulle inte rekommendera arten till någon som vill hantera sin orm ofta, eller har små barn som vill klappa.. Jag hanterar typ aldrig min och i de fall jag tar ut honom vid storstädning använder jag ofta en liten krok. Vet att många hanterar dem som vanligt så det är lite olika hur försiktig man är.



281
366
Cartaq:
Nätpyton är nyfikna och intresserade ormar som nästan alltid är framme, det finns dvärgar som stannar runt två meter.

7
7
Wesstrom:
Tropfrog skrev:


Du vill ha en aktiv och temperamentsfull orm. Strumpor är väldigt ofta ute och patrullerar sina domäner. Något bitska av sig kan de vara, jag gissar att man kan kalla det temperamentsfull.

Att det är en liten orm som kräver relativt liten yta kan också vara en fördel för en andra orm.

Det finns massor av vackra underarter, välj en färg du gillar och chansen är stor att det finns en underart som passar. 

Nu är jag egentligen ingen ormperson, men strumpebandssnok är den enda orm jag skulle kunna tänka mig. Sirtalis infernalis eller similis.

Mvh
Magnus 



Tack för ditt svar????

7
7
Wesstrom:
Trypto skrev:
Jag hade ungefär samma tankar som du och skaffade en trynsnok (H nasicus), ÄLSKAR den! Är väldigt fascinerad av deras beteende och kan sitta och titta på honom i timmar, då han är aktiv på dagtid och verkligen nyttjar hela utrymmet han har. Både gräver och klättrar. Jag jobbar hemifrån på dagarna med ryggen mot terrarierna och ibland kan jag känna mig iakttagen och då står han tryckt mot glasrutan och bara stirrar på mig som ett creep :) Väldigt mycket personlighet i litet format, speciellt hanarna är små ormar.

Än så länge matar han sig själv också, lägger bara in maten och så kommer han och käkar efter en stund.
De är dock baktandsgiftiga så skulle inte rekommendera arten till någon som vill hantera sin orm ofta, eller har små barn som vill klappa.. Jag hanterar typ aldrig min och i de fall jag tar ut honom vid storstädning använder jag ofta en liten krok. Vet att många hanterar dem som vanligt så det är lite olika hur försiktig man är.

 




Har spanat lite åt det hållet med! Riktigt gulliga och intressanta ormar! 
Hahaha ett litet creep????

Jag kollar till min KP en gång i veckan och då passar jag på att städa lite så mycket oftare än så tänkte jag nog inte hantera nästa orm heller om det inte krävs av någon anledning!
 
Grabben är 4år och jag bestämmer vilka djur som han får nudda och klappa och det accepterar han så det ska nog inte vara några större bekymmer men en bra punkt att ta upp:)

7
7
Wesstrom:
Cartaq skrev:
Nätpyton är nyfikna och intresserade ormar som nästan alltid är framme, det finns dvärgar som stannar runt två meter.


Spännande! Tack för tipset, ska kolla närmare på det!:)

379
399
Mr_B:
Philodryas baroni är en väldigt aktiv orm som är väldigt nyfiken på vad som händer runt omkring i rummet. Visserligen baktandsgiftig men en oerhört fredlig orm. Dag/kvällsaktiv snok som inte kräver allt för mycket. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild