Vilka dammsköldpaddor får man inte äga?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
4
pryss:
Ja vet ju om reglerna om rödörade men har har hört att de gäller guldmålad sköldpadda med? Men ändå säljs dom öppet i europa.. Så vad gäller? Någon som vet?

229
223
Formula76:
Du får äga vilka som helst. Men du får inte köpa/sälja/föda upp Trachemys scripta med dess underarter.

Har aldrig sett att det skulle gälla Chrysemys picta (Guldsköldpadda/Painted Turtle)

2
13
G81:
Det finns dom arter som som Formula76 nämner. Men det finns andra Nordamerikanska arter som importeras lagligt och som har liknande levnadssätt som Trachemys släktena. Pseudemys concinna mfl importeras och finns hos leverantörer i Sverige. Det är ett bra val om man vill ha en tålig vattensködpadda för utedamm. Dock blir dessa stora och tyvärr risk  för att i framtiden hamna som invasiv art om dom släpps ut pga tröttnat/storlek. Inhägnat borde vara ett krav. Har själv även några sköldpaddor som intresse Mvh Gun.

5
1
Lesv98:
Vilken art kan detta vara en bekant köpte den i butik i Jönköping i somras till deras trädgårdsdamm men tröttnade, nu ger dom bort den eft ett halvår. Jag har tagit hem den direkt från dammen nu i februari konstigt eft 2 veckor äter den hur mycket som helst i mitt akvarium. Läst att dom vilar vintertid utomhus men denna simmade omkring tydligen  i vinter.

5
1
Lesv98:
Formula76 skrev:
Du får äga vilka som helst. Men du får inte köpa/sälja/föda upp Trachemys scripta med dess underarter.

Har aldrig sett att det skulle gälla Chrysemys picta (Guldsköldpadda/Painted Turtle)

5
1
Lesv98:
G81 skrev:
Det finns dom arter som som Formula76 nämner. Men det finns andra Nordamerikanska arter som importeras lagligt och som har liknande levnadssätt som Trachemys släktena. Pseudemys concinna mfl importeras och finns hos leverantörer i Sverige. Det är ett bra val om man vill ha en tålig vattensködpadda för utedamm. Dock blir dessa stora och tyvärr risk  för att i framtiden hamna som invasiv art om dom släpps ut pga tröttnat/storlek. Inhägnat borde vara ett krav. Har själv även några sköldpaddor som intresse Mvh Gun.

Undrar om arten nedan ? ?

5
1
Lesv98:
Formula76 skrev:
Du får äga vilka som helst. Men du får inte köpa/sälja/föda upp Trachemys scripta med dess underarter.

Har aldrig sett att det skulle gälla Chrysemys picta (Guldsköldpadda/Painted Turtle)

Hej vilken art kan detta vara hur sköter man den, kan den bli sjuk pga vintern ute.

229
223
Formula76:
Lesv98 skrev:

Hej vilken art kan detta vara hur sköter man den, kan den bli sjuk pga vintern ute.



Hej!

Det är en sk "Cooter"

Det är ett släkte som heter Pseudemys, med flera arter, samtliga amerikanska
Exakt vilken art du har går jag faktiskt bet på då dom kan vara ganska lika, och att de kan ha väldigt induviduell teckning jämfört med andra av samma art, och dessutom så varierar färgsättningen mycket med åldern. Och ytterligare så när dessa odlas i stora farmar så är dom inte alltid så noga på att djur av samma art ihop, så det kan ibland bli röriga korsningar.

Men en "cooter" av släktet Pseudemys vill jag påskina att jag är helt säker på. Pseduemys concinna är den som är vanligast i handeln, så det lutar väl åt den.

Samtliga arter (förrutom en) kommer från Florida och Mississippideltat, så jag hade inte haft den ute på vintern. Säger inte att den INTE klarar att vara ute året runt, men den har oddsen imot sig. Enda arten som kommer norröver ifrån är Pseudemys rubriventris, men det är jag säker på att det inte är.
Sen bör man också tänka på att dessa arter blir väldigt stora!

5
1
Lesv98:
Tack verkar stämma med din beskrivning. Ringde butiken o tydligen sålde de Pseudemys concinna sommaren 2021. Ja storleken är något att tänka på, den var tydligen ca 4 cm enl förra ägaren i maj nu närmare 10 cm. Enorm aptit så tydligen inte tagit någon större skada av vintern det har ju varit en mild vinter som tur är.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild