Mat till M. viridis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

142
5
JulefridHosOnkel:

Tja gott folk, nu är det så att jag har läst på diverse amerikanska forum att en GTP helst INTE ska ha råttor, då det är för mycket fett på dom och att det inte är bra för den ormen då den ska kunna interagera smidigt med grenarna. Så då blir det ju naturligtvis möss man matar dom med, men jag fick dock nyss en rekommendation om att mata dessa ormar med råttor då det är mer fett på dom? Vet ni huruvida detta stämmer? Vad matar ni eran GTP's med? Vilken storlek på födan har ni i förhållande till ormen? Och varför? Själv kör jag med möss, 1 gång i veckan åt min lilla. Men denna rekommendation väckte lite nyfikenhet :)


229
124
CJBReptiles:

Båda går bra. Jag matar efter storlek på mina GTP's och ger bara ett byte. Alltså ger jag en råtta på t.ex. 100gram istället för två möss x 50gram. Juveniler matar jag var 6-7 dag första halvåret och sen var 9-10 dag. Vuxna djur får mat varannan till var tredje vecka. 

Storleken på bytet är aldrig större än ormens tjockaste del. Hellre för litet än för stort. En vuxen GTP på runt 12-1300gram får en råtta på 65-100gram. En nyäten GTP ska inte ha några problem med att hänga normalt på grenen med ett byte i magen. 

GTP's ska aldrig se tjocka ut, utan de ska vara slanka med inte magra.

Det här är funkar bra för mig.


142
5
JulefridHosOnkel:

Ok, tackar för ett bra svar! Verkar som att det är lugnt att börja variera lite med maten då :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild