Pilgift räkor vatten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

256
35
huckerby:
Jag har förstått det som att man ska undvika vatten som grodorna kan drunkna i.
Jag är dock sugen på att skapa en burk med en mindre vattensamling i framkant, fast relativt grunt.  Har inte tänkt än om & vilka djur jag ska ha i men det kanske bara blir jungfrugeckos.
Men om jag vill ha groddjur tror ni att det kan funka om man dessutom har stenar som sticker upp, rötter likaså samt kanske ngn växt som befinner sig på ytan. Kan inga namn på växter.
Eller är det likväl ett BIG NO?
Jag hade ju även velat ha fiskar men det blir nog för liten volym för dem men räkor, vad kräver de för volym?
Hade vart roligt med några små räkor.

Om det kan funka får ni gärna ge lite tips samt bilder om ni har.
Jag hade tänkt försöka göra ett litet vattenfall på ngt sätt. Blir ett kul projekt så får vi se vad ni säger om invånarna framöver.

Angående vilket djup jag tänkt på vattnet så vet jag inte men först tänkte jag typ 10-15 cm men har även tänkt att det kanske får bli lägre typ 5cm. Det ska ju funka med grodor men vore även kul räkor eller firrar.

Bomba med tips. Jag kan såklart gå ännu lägre med vattnet om det krävs men helst så högt det går.

5088
3861
Tropfrog:
Att alla pilgiftsgrodor riskerar att drunkna om de hamnar i vattnet är en sanning med modifikation. Men en bra grundregel för nybörjare. Det finns många arter som i naturen uppehåller sig väldigt nära vatten, både stillastående och rinnande. Med rätt art och rätt design av strandkanten är det fullt möjligt.

Med rätt filtrering klarar sig körsbärs räkor bra i ganska så små volymer, ända ner till 10 liter även om mer är att föredra.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Att alla pilgiftsgrodor riskerar att drunkna om de hamnar i vattnet är en sanning med modifikation. Men en bra grundregel för nybörjare. Det finns många arter som i naturen uppehåller sig väldigt nära vatten, både stillastående och rinnande. Med rätt art och rätt design av strandkanten är det fullt möjligt.

Med rätt filtrering klarar sig körsbärs räkor bra i ganska så små volymer, ända ner till 10 liter även om mer är att föredra.

Mvh
Magnus 


Det låter lovande. Ja jag tror jag ska testa detta. Vilken art vet jag som sagt inte än men jag är så sugen på att göra detta bygge så jag börjar med det. En lutande strandkant längs hela vattenlinjen borde ju vara bra. Om jag utöver det även har lite uppstickande rötter & lite blad som flyter kanske jag rentutav kan ha lite djupare vid motsatt sida strandkanten? Typ 10-12 cm ?
Eller är det dumt? Som du skriver bör väl grodorna inte gå rätt i & drunkna utan att försöka ta sig upp när det finns möjligheter till det?

Troligen blir det en Ranitomeya & förhoppningsvis R Variabilis. Väntar på ungar av den

Men körsbärsräkor är lämpligast tänker du av räkarterna? Om det skulle bli grodyngel i vattnet borde ju inte räkorna kunna skada ynglena iaf väl? Andra hållet skulle inte vara ngt jag oroar mig för.

5088
3861
Tropfrog:
Jag har ingen egen erfarenhet av Ranitomeya variablis.  Men enligt godbibeln lever de på hög höjd och gärna uppehåller sig i träd. Låter inte som en rimlig kandidat för ett terrarium med vattendel. Rekommendationen är ett högt terrarium med mycket kläppermöjligheter utan vatten.

Körsbärsräkor är en av arterna inom neocardina familjen. Jag tror att de flesta om inte alla kan vara kandidater för små vattensamlingar i terrarium (minst 10 liter). De är kända för att äta fiskägg i akvarium, Troligtvis äter samtliga arter grodägg också.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet av Ranitomeya variablis.  Men enligt godbibeln lever de på hög höjd och gärna uppehåller sig i träd. Låter inte som en rimlig kandidat för ett terrarium med vattendel. Rekommendationen är ett högt terrarium med mycket kläppermöjligheter utan vatten.

Körsbärsräkor är en av arterna inom neocardina familjen. Jag tror att de flesta om inte alla kan vara kandidater för små vattensamlingar i terrarium (minst 10 liter). De är kända för att äta fiskägg i akvarium, Troligtvis äter samtliga arter grodägg också.

Mvh
Magnus 


Jaha ok, ja men det tåls att tänkas på. Förvisso kommer det vara ett 45-45-60 & bra klättermöjligheter men kanske ändå ska tänkas till på.
Tack för infon.
Jag ska sätta igång så får jag se vad det blir.

5088
3861
Tropfrog:
Måtten är utmärkta. Jag är bara lite osäker på vad som händer om en variablis ramlar i.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild