Är en reptil/orm rätt val för mig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
3
Love94:
Hej,

Jag har växt upp och bott den största delen av mitt liv med djur (däggdjur och höns) och har bott i några år nu i en liten lägenhet på 55 kvadratmeter. Jag tycker att mitt nuvarande läge är trist och funderade på djur som kunde passa mig och jag undrade om min nuvarande lägenhet var dugligt för ett terrarie?

Utöver det så undrade jag i så fall vilken reptil som passade. På grund av min lägenhet så skulle ett passande terrarie vara en halv kvadratmeter. (Höjd är inte ett särskillt problematiskt.) Jag älskar höst och vinter och om jag kan hjälpa det så tycker jag om att ha det bläcksvart i min omgivning så ett sälskapsdjur som inte är för lättskrämt om jag tar ut hen i en sådan omgivning hade varit bäst. Jag kan inte heller ha ett massivt antal djur eller ens två djur om djuret i fråga kräver mycket utrymme på egen hand. Så ett djur som är bekvämt med med bara mig och sig självt hade varit det mest optimala.

Jag vet inte om det jag frågar efter är för specifikt, jag förstår om jag t.ex. måste kompromissa på någon punkt. Men om någon har läst igenom hela texten och är villig att ge mig en informerad rekommendation så skulle jag var mycket tacksam.

6
9
Cazzyh98:
Har själv just nu 6st ödlor och bor på 18kvm så tror din lägenhet är stor nog för en haha x) Men det finns ganska många ödlor och ormar som skulle fungera i din lägenhet. Finns några arter som är trädlevande som vill ha höjd hellre än markyta, t.ex ögonfransgeckon. Dom är även nattdjur så passar bra om du gillar att ha det mörkt i lägenheten. Dock viktigt med en dag/natt cykel för att dom ska må bra. Väldigt lätta djur att ta hand om och bra nybörjardjur men självklart ska man läsa på om djuret oavsett vilket djur man skaffar och ser till att man kan ge dem det dom behöver! :) 

302
254
Bowery:
Leooardgecko, som ovan nämnt ögonfransgecko. Andra små ödlor funkar bra med,som klarar sig på 0,5 kvm.

I orm väg kan san pueblo mjölksnok funka fint på angivna mått,är nattaktiv likväl är leopardgeckon nattaktiv. Även trynsnok funkar fint, trädlevande ormar,så som GTP (Grön trädpyton) kan väl också funka tänker jag.

Jag levde för 15 årsen på 22 kvm med ett gäng kungspyton,grön leguan som hade närmare 3 kvm terrarium m.m , så lösning på yta går alltid att ordna om man vill, haha ;)

Lycka till!

6
3
Love94:
Hej tack båda för svaren, Leopardgecko är något som jag redan har varit inne på själv som det jag trodde var den bästa ödle-iden så det är bra att höra att det är ett funktionellt alternativ. :) Tack för tipset om en funktionerande cykel. Angående ormarna, GTB tycks växa upp till 2 meter enligt terrariedjur och wikipedia, är det värkligen humant att hålla en sådan massiv orm i ett terrarie på 50 kvadratdecimeter?

302
254
Bowery:
Love94 skrev:
Hej tack båda för svaren, Leopardgecko är något som jag redan har varit inne på själv som det jag trodde var den bästa ödle-iden så det är bra att höra att det är ett funktionellt alternativ. :) Tack för tipset om en funktionerande cykel. Angående ormarna, GTB tycks växa upp till 2 meter enligt terrariedjur och wikipedia, är det värkligen humant att hålla en sådan massiv orm i ett terrarie på 50 kvadratdecimeter?

Mjo, kanske är i minsta laget för GTP, tänkte mer om du kan köra rejält högt,ett par meter så kan det möjligen gå. Men är nog klokare med mindre snok,kanske kanske en liten KP hane kan gå om du vill ha pyton

6
3
Love94:
Bowery skrev:

Mjo, kanske är i minsta laget för GTP, tänkte mer om du kan köra rejält högt,ett par meter så kan det möjligen gå. Men är nog klokare med mindre snok,kanske kanske en liten KP hane kan gå om du vill ha pyton


Tack för tipsen, tog en titt på kungspyton, de har ett av de vackraste mönster jag sett. Det går bra då att hålla en orm som kan bli 1.2 i ett terrarie på en halv kvadratmeter?

302
254
Bowery:
Love94 skrev:


Tack för tipsen, tog en titt på kungspyton, de har ett av de vackraste mönster jag sett. Det går bra då att hålla en orm som kan bli 1.2 i ett terrarie på en halv kvadratmeter?

Det är på gränsen. Kan inte L80 i huvudet, reglementet för storlekskraven på diverse reptiler. Kolla upp det, kan du möjligen ha ett något längre terrarium så vore det ju såklart bra :) om det är just kungspyton du ska ha

6
3
Love94:
Bowery skrev:

Det är på gränsen. Kan inte L80 i huvudet, reglementet för storlekskraven på diverse reptiler. Kolla upp det, kan du möjligen ha ett något längre terrarium så vore det ju såklart bra :) om det är just kungspyton du ska ha


Tack, detta var vad jag hittade från jordbruksverket: jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/reptiler-och-groddjur

Men om du anser att minimum inte räcker åt en kungspyton så är en mindre orm inget större problem.

5099
3873
Tropfrog:
Lagligt sett kan man ha marklevande orm på max 125cm i en sån burk. Men det är ju bara minsta möjliga mått. Skulle tro att de flesta med kp har större.

Mvh
Magnus 

6
3
Love94:
Tropfrog skrev:
Lagligt sett kan man ha marklevande orm på max 125cm i en sån burk. Men det är ju bara minsta möjliga mått. Skulle tro att de flesta med kp har större.

Mvh
Magnus 


Tack för insikten, då tittar jag på mindre alternativ eller håller mig till gecko ödlor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild