Ormar och CBD

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

13
5
Reptilian:
Tropfrog skrev:
Cannabis ingår väl knappast i människors naturliga diet heller? Åtminstone inte för de vars förfäder bott i norden i runt 12000 år :)

Mvh
Magnus 



Man har hittat cannabis i vikingagravar t ex. men var än människor är ifrån så har vi alla CBD receptorer som en del av vårt nervsystem och det har reptiler också. Jag har delat en hel del material som jag har velat prata om här men än så länge så har inte vi fått några bevis på motsatsen utan bara spekulationer och ''jag har hållit på med detta i flera år och har aldrig hört talas om det''. 

Skolmedicinen är en korrupt verksamhet som har aldrig riktat sig in på människors hälsa, och för den delen inte djurens heller, lite läsning om Rockefeller familjen och hur de tog över läkemedelsväsandet efter att de hade byggt ett herrevälde på oljan kan klargöra varför läget ser ut som det gör idag. 

Man kan aldrig sköta sin orm tillräckligt väl eftersom ormars naturliga miljö är ute i det fria. Min orm har en bra mycket bättre tillvaro om jag ska jämföra med vissa jag ser på YT eller vissa jag känner, hon har värme, fukt, ordentligt med gömställen, natursten, naturliga växter och en varierad kost av råttor och olika fågelarter. Naturligtvis vill jag förse henne med det bästa av det bästa därav att jag läser på om CBD olja och vilka framsteg man har gjort på djurfronten. Att man aldrig har hört talas om det betyder ingenting.

Mvh
Adam. 

144
82
javan:

Reptilian skrev:



Man har hittat cannabis i vikingagravar t ex. men var än människor är ifrån så har vi alla CBD receptorer som en del av vårt nervsystem och det har reptiler också. Jag har delat en hel del material som jag har velat prata om här men än så länge så har inte vi fått några bevis på motsatsen utan bara spekulationer och ''jag har hållit på med detta i flera år och har aldrig hört talas om det''. 

Skolmedicinen är en korrupt verksamhet som har aldrig riktat sig in på människors hälsa, och för den delen inte djurens heller, lite läsning om Rockefeller familjen och hur de tog över läkemedelsväsandet efter att de hade byggt ett herrevälde på oljan kan klargöra varför läget ser ut som det gör idag. 

Man kan aldrig sköta sin orm tillräckligt väl eftersom ormars naturliga miljö är ute i det fria. Min orm har en bra mycket bättre tillvaro om jag ska jämföra med vissa jag ser på YT eller vissa jag känner, hon har värme, fukt, ordentligt med gömställen, natursten, naturliga växter och en varierad kost av råttor och olika fågelarter. Naturligtvis vill jag förse henne med det bästa av det bästa därav att jag läser på om CBD olja och vilka framsteg man har gjort på djurfronten. Att man aldrig har hört talas om det betyder ingenting.

Mvh
Adam. 


Problemet med studierna är väl ändå att resultaten verkar variera kraftigt, vilket i sig gör att man ifrågasätter potentialen med CBD.

Här är en samling studier med blandade resultat på råttor. Fyra av studierna visar dessutom att
CBD försämrade råttornas korttidsminne.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5121237/

En studie gjord på människor, där CBD hade en positiv verkan gällande ångest. Men kolla vilken dosering som krävdes, känns inte riktigt ekonomiskt hållbart:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4604171/

 

 


13
5
Reptilian:
javan skrev:


Problemet med studierna är väl ändå att resultaten verkar variera kraftigt, vilket i sig gör att man ifrågasätter potentialen med CBD.

 

Här är en samling studier med blandade resultat på råttor. Fyra av studierna visar dessutom att
CBD försämrade råttornas korttidsminne.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5121237/

En studie gjord på människor, där CBD hade en positiv verkan gällande ångest. Men kolla vilken dosering som krävdes, känns inte riktigt ekonomiskt hållbart:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4604171/

 

 



Den här studien nämner ingenstans att det de tittar på är ''short-term memory''. ''Fear memory'', ''anxiety-related disorders'', ''PTSD'', ''anxiety-related tasks'', ''fear conditioning'' (som är vad studien tittar på) är inte ''korttidsminne''. 

Vi ska inte överse att studien också nämner att: Preclinical and clinical studies show CBD possesses a wide range of therapeutic properties, including antipsychotic, analgesic, neuroprotective, anticonvulsant, antiemetic, antioxidant, anti-inflammatory, antiarthritic, and antineoplastic properties (see [11, 12, 16–19] for reviews).
CBD has a broad pharmacological profile, including interactions with several receptors known to regulate fear and anxiety-related behaviors.

Under: Generalized anxiety studies:

''Initial studies of CBD in these models showed conflicting (inte varierande) results: high (100 mg/kg) doses were ineffective, while low (10 mg/kg) doses were anxiolytic''.

När man tittade på äldre studier så konstaterade man att : ''As yet, few studies have examined chronic dosing effects of CBD in models of generalized anxiety. Campos et al. [66] showed that in rat, CBD treatment for 21 days attenuated inhibitory avoidance acquisition [83]. Long et al. [69] showed that, in mouse, CBD produced moderate anxiolytic effects in some paradigms, with no effects in others.'' 
Här i tråden har det aldrig handlar om någon kronisk dosering, och än mindre i den utsärkcningen med de doserna. 

Jag gjorde en sökning på sajten om termen ''short-term memory'' dök upp ens överhuvudtaget och fick upp en referens som säger: 39. Abush H, Akirav I. Cannabinoids ameliorate impairments induced by chronic stress to synaptic plasticity and short-term memory. Neuropsychopharmacology. 2013;38:1521–1534.
Där '' ameliorate '' betyder att förbättra. 

en annan sökning gav : ''Epidemiological studies of various neuropsychiatric disorders indicate that a higher CBD content in chronically consumed cannabis may protect against adverse effects of THC, including psychotic symptoms, drug cravings, memory loss, and hippocampal gray matter loss''.

Studien avslutas med: ''Summary and Clinical Relevance:
Overall, existing preclinical evidence strongly supports the potential of CBD as a treatment for anxiety disorders. CBD exhibits a broad range of actions, relevant to multiple symptom domains, including anxiolytic, panicolytic, and anticompulsive actions, as well as a decrease in autonomic arousal, a decrease in conditioned fear expression, enhancement of fear extinction, reconsolidation blockade, and prevention of the long-term anxiogenic effects of stress. Activation of 5-HT1ARs appears to mediate anxiolytic and panicolytic effects, in addition to reducing conditioned fear expression, although CB1R activation may play a limited role. By contrast, CB1R activation appears to mediate CBD’s anticompulsive effects, enhancement of fear extinction, reconsolidation blockade, and capacity to prevent the long-term anxiogenic consequences of stress, with involvement of hippocampal neurogenesis.'' 

och det är precis det jag har sagt hela tiden. 

Vi ska inte glömma att studierna gjordes 2015, den publiceras utav amerikanska regeringen som är kraftigt influerad av läkemedelsindustrin. Jag rekommenderar er att läsa om Rockefeller familjen som efter sin oljemonopol tog över läkemedelsbranschen och formade den till en internationell ''drug cartel'', där man bedriver häxjakt på det som enligt de kallas för ''alternativ medicin''. Man gjorde prövningen av nya mediciner extremt dyrt, tidkrävande och byråkratiskt krångligt så att bara företag med väldigt mycket likviditet hade råd att ta sig igenom all krångel, dessa företag var då oftast ägda av Rockefeller familjen med en lång kriminell historia, inte långt efter det så gav de sig in i utbildningsväsendet för att forma vad som skulle läras ut och vad som skulle bort, där örtmedicin gick fetbort på en gång då här handlade det om att folk skulle tro att bara kemisk farmaka är den enda och sanna vägen. Det finns en uppsjö av böcker som förklarar det, jag har läst ett några av de. Det finns en uppsjö av böcker som förklarar det. 

God fortsättning. 
/Adam.

144
82
javan:

Reptilian skrev:



Att det motverkar ångest är ju något som är väldigt populärt att använda hos CBD tillverkarna.
Nyckelordet är "Disrupted memory reconsolidation". Poängen var inte vad studierna handlade om, poängen var att resultatet varierade kraftigt genom de 8 studierna. 

Din första artikel du länkade till var intressant, men att gå igenom referenserna i artikeln görs inte på en handvändning.

De övriga länkarna känns lite sådär (Hightimes, cbdtesters). 

Disclaimern på CBDtesters sida gör ju inte att trovärdigheten ökar precis.

 


5097
3871
Tropfrog:
Jag tror att tråden spårar ur. Den handlar om ormar :)

Mvh
Magnus 

379
399
Mr_B:
Jo tråden har spårat och kommer inte att leda någonstans. Blir för eller senare samma som "hanteringstråden".

62
134
StefanJr:

Ser inte nyttan i att stjäla tid och energi till denna "alternativa vård" - när man högst sannolikt boostar både välmående och immunförsvar bättre genom att maximera kvaliteten på foder och allmän skötsel istället. Där tror jag det ALLTID finns förbättringar att göra, oavsett hur väl vi tror oss sköta våra djur. Helt enkelt; lägg ansträngningen där den gör mest nytta för djuret.

Men visst, spekulera om alternativ vård kan man alltid göra. Mitt personliga förhållningssätt till djurvård är dock annorlunda; adekvat och evidensbaserad omvårdnad och gemensam erfarenhet finns det sällan nytta i att riskera. Så "tror" jag det är i detta fall också.


Och, vad vi gör med våra egna kroppar är allas vår egna ensak. Exprimenterande val (inte deras) för våra djur däremot är en annan femma. 

 

MVH


379
399
Mr_B:
lite information till er som håller hårt i CBD till djuren. 

drugnews.se/2019/05/08/mirakelmedicinen-cbd-kan-ge-rus-och-skador/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild