stort byte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

63
0
bubbelrollerboy:

Beställde råttor som jag fick hem igår. Var lite större en jag trodde. Vad kan hända om man ger ormen lite förvstora byten ? ( 3 cm tjockare en ormens tjockaste del ) kan ormen skadas ? 


508
304
Jonas77:

Vad är det för orm, det låter inte som att det behöver vara för stort, men 3cm behöver ju sättas i perspektiv. 3cm är ju mycket om vi pratar om en majsorm, men nästan inget om man menar en större boa/pyton.

Normalt sett så händer inget annat än att ormen ger upp och slutar försöka svälja bytet om det är för stort. Jag känner inte till något dåligt som kan hända, men man ska naturligtvis inte ge omöjligt stora byten i onödan.


63
0
bubbelrollerboy:

Det är en boa på ca 140 cm så det borde inte vara någon fara alltså ?:)


508
304
Jonas77:

Nej, går det ner så går det ner så att säga. Jag har läst olika rekommendationer, ofta 1 till 1.5 gånger ormens tjockaste del.


63
0
bubbelrollerboy:

Jaa har oxå läst det :) men många som säger att man inte ska mata med större en ormens tjocklek :) men men bara testa o se hon brukar vara jäkligt glupsk så ska nog gå bra endå :)


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Överlag så får våra boa & pytonormar alldeles för små byten i våra terrarium, ser ofta hur vuxna kungsboa/pyton får äta flera vuxna möss, vansinne tycker jag :)

Men för att svara på din fråga, vad väger råttorna du beställde? Jag är helt övertygad om att din boa med lätthet får i sig råttorna du fick hem, som jonas77 sa "går det ner så går det ner" :) Jag har inte många ormar som är lika tjock som som kaninerna jag matar med, blir fortfarande förvånad hur stora byten dessa ormar får i sig! Med större byten utmanar man även huvudet på ormen att växa, med mindre byten får man ofta en stor kraftig orm med ett litet plutthuvud vilket jag tycker ser konstigt ut.


142
5
JulefridHosOnkel:

Nu lånar jag tråden lite, vart beställde du grejerna? Skulle själv behöva hitta en vettig sida att beställa käk till ormarna från så man slipper djuraffärernas vansinniga priser :)


63
0
bubbelrollerboy:

Har så bra att min sambo jobbar på ett djur företag så hon beställer hem från uppfödare av foder djur :) så vet wj riktigt var du kan få tag på djur till bra pris. . Kolla med arken zoo dom har haft bra priser förut allefall


63
0
bubbelrollerboy:

Eller vänta va4 bor du ?? 


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag har redan hjälpt spiggen ;)

och gick råttorna ner? :) jag personligen kan tycka det är kul med någon bild i forumtråden på lyckade resultat, en bild säger som sagt mer än många många ord..

Arken zoo här i krokarna tar 30kr för en vuxen mus, då ska man ju nästan skämmas tycker jag, hutlöst! :)

/ Jonas G

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild