Sand till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5095
3865
Tropfrog:
Rundad sand finns i princip bara naturligt i närheten av sjöar och vattendrag. Det är en extrem bristvara globalt då den är nödvändig för hållbar betong.

Resten av jordens sand är naturligt kantig. Eftersom de flesta djur som lever naturligt i sandiga områden inte lever nära vattendrag har jag svårt att tro att de inte klarar krossad sten.

Men jag är ju inte heller någon expert :)

144
82
javan:
Tropfrog skrev:
Rundad sand finns i princip bara naturligt i närheten av sjöar och vattendrag. Det är en extrem bristvara globalt då den är nödvändig för hållbar betong.

Resten av jordens sand är naturligt kantig. Eftersom de flesta djur som lever naturligt i sandiga områden inte lever nära vattendrag har jag svårt att tro att de inte klarar krossad sten.

Men jag är ju inte heller någon expert :)

Jag tror du har fått det hela om bakfoten.
Ökensand är rund och slät (vinderosion) och därmed inte lämplig för användning i betong. 

5095
3865
Tropfrog:
javan skrev:

Jag tror du har fått det hela om bakfoten.
Ökensand är rund och slät (vinderosion) och därmed inte lämplig för användning i betong. 


Hmm, jag är alltid beredd att lära om. Varför använder man aldrig kross i betong? Vatten borde väl ändå slipa rundare än vind?

De miljöbilder jag sett från de torrområden där många av våra torrlevande djur kommer ifrån har haft massor av skarpa stenformationer.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Hmm, jag är alltid beredd att lära om. Varför använder man aldrig kross i betong? Vatten borde väl ändå slipa rundare än vind?

De miljöbilder jag sett från de torrområden där många av våra torrlevande djur kommer ifrån har haft massor av skarpa stenformationer.

Mvh
Magnus 

Skall nog mycket till att vind slipar bergformationer runda. Tänk dig att sanden tumlas. 
Vad jag hört är det på grund av salter i kross. Salt och järn är ingen bra kombo.

5095
3865
Tropfrog:
Ok, jag förstår ändå inte riktigt hur vind kan slipa sand rundare än vad vatten kan. Men låt det vara en sidodiskussion som avslutas här. Jag är trots allt inte byggtekniker :)

Men ta en säck med sandlådesand. Gnugga det allt vad du kan mellan händerna, hur mycket skada ger det dig? Sen tar du och känner på ett barns hud, visst är den mjukare än din? Inte heller barnet skadas av att kravla runt i sandlådan. Sen känner du på ödlans hud, hur känns den? Mycket hårdare och motståndskraftigare, eller hur?

Ovan nämnda observationer säger mig att om jag kan låta min dotter kravla i sandlådan utan oro för skador så kan jag låta en ödla med hårdare hud kravla i samma sand. Och då bryr jag mig faktiskt mer om mitt barn än en ödla  konstigt nog?

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
18
7
Lelle66:
Natursandens korn är naturligt formad rund medan sand av människan krossad sten inte är det.

Medlem i SHF
18
7
Lelle66:
Tropfrog skrev:
Ok, jag förstår ändå inte riktigt hur vind kan slipa sand rundare än vad vatten kan. Men låt det vara en sidodiskussion som avslutas här. Jag är trots allt inte byggtekniker :)

Men ta en säck med sandlådesand. Gnugga det allt vad du kan mellan händerna, hur mycket skada ger det dig? Sen tar du och känner på ett barns hud, visst är den mjukare än din? Inte heller barnet skadas av att kravla runt i sandlådan. Sen känner du på ödlans hud, hur känns den? Mycket hårdare och motståndskraftigare, eller hur?

Ovan nämnda observationer säger mig att om jag kan låta min dotter kravla i sandlådan utan oro för skador så kan jag låta en ödla med hårdare hud kravla i samma sand. Och då bryr jag mig faktiskt mer om mitt barn än en ödla  konstigt nog?

Mvh
Magnus 



Viss skillnad på en människa och terrariedjur.

302
254
Bowery:
Aldrig nånsin varit med om att en reptil farit illa utav sandlådesand som köps på vanliga bygghandeln. Däremot vet jag att man ska vara uppmärksam på hurvida sanden innehåller salt eller ej,men att vanlig sandlådesand inte skulle funka för din ödla,orm m.m , det har jag aldrig varken upplevt eller hört talas om. Men jag kan absolut ha fel och tar gärna emot konkreta bevis för att sandlådesand inte är bra/skadligt för kräl/leddjur.

Hade gött!

5095
3865
Tropfrog:
Lelle66 skrev:



Viss skillnad på en människa och terrariedjur.


Exakt min poäng :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild