Värme

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
13
Lova155:
Hur värmer man upp terrarierna till spindlarna på bästa sätt? Har en liten värmematta nu så det håller ca 25-27 grader på varmaste stället.. men det torkar ju ut terrariet väldigt fort.. tacksam för tips..

21
11
Hardwired:
Du behöver ingen extra värme utöver rumstemperatur. 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Hardwired skrev:
Du behöver ingen extra värme utöver rumstemperatur. 


Det var ett väldigt generellt svar :) det måste väl ändå bero på vilken art man håller och vad för rumstemperatur det är i det aktuella rummet? 

Mina fågelspindlar står i orm-rummet där det håller 27-30 grader, något kallare under vintern och vilan som infaller då. 

Vet inte vad den "normala" rumstemperaturen är i ett standardhus eller lägenhet i Sverige men hade jag haft mina spindlar i ett annat rum hemma hade jag definitivt behövt en värmekälla i deras terrarium. 

Kan räcka med en vanlig glödlampa i vissa fall. Andra använder värmeslingor eller matta på sidan av terrariet. Beror lite på förutsättningarna hemma hos just dig :) kan du ställa spindlarna ovanpå andra terrarium är ju det ett bra tips, så har jag mina och dom får värmen från terrariet under...

Ett tips om det torkar ut fort är ett rejält tjockt lager bottenmaterial. Ofta tycker jag folk, inte alla såklart, har alldeles för tunnt bottensubstrat, det får gärna vara några decimeter i mitt tycke.

Ett annat bra tips angående värme till din spindel. Skapa gärna "årstider" så det inte konstant året runt är samma temperatur. Dom mår bra av inaktiva perioder. Exempelvis stäng av värmekällan några veckor eller månader under mörka delen av året. Även där lite beroende på art osv..

Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild