Könsbestämning, könsfördelning grupp - Ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
4
Bambikill:

Jag satt och funderade lite - Ögonfransgecko är ytterligare en art jag är sugen på för jag har alltid älskat deras utseende. Men har ingen erfarenhet av dem och hade några frågor som någon säkert kan svara på;

Googlat runt lite och de flesta källor säger att de eventuellt går att könsbestämma vid 4-6 månaders ålder.
Faktabladet här på sajten och andra källor också, uppger att man inte bör ha hanar tillsammans då de slåss, men att honor går bra.

Okej, so far so good, men om man köper juveniler - är det inte svårt att få "rätt" kön?
Om man inte vet kön - borde de bo separat tills man vet, eller eventuellt tjafs börjar inte förrän de blir könsmogna?

Jag vet inte alls om jag är sugen på att avla på dem så en grupp honor blir nog bäst - OM jag skulle få för mig att avla någon gång i framtiden så kan jag ju bara införskaffa en hane isf. :)
Hur många individer fungerar i en grupp egentligen? Antar att det beror på terrariestorleken - jag har alltid hellre "för" stort än för litet, men vissa djur funkar ju helt enkelt i grupper större än några få individer.

Läste att de inte bör ha för stort utrymme när de är små, för att äta ordentligt och inte yra runt istället, men det bör väl egentligen gälla för de flesta terrariedjur, inte sant? Aldrig haft några juveniler av glashusdjur (förutom orm) så är lite lost på just babytiden. Så vad ÄR lagom för småttingar? Kan/Bör man ha småttingar tillsammans i små utrymmen?

:) Kan vara lite svårt att hitta svar på väldigt specifika frågor

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild