Marklevande ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Holmertz:
Hej,

Är intresserad av att skaffa min första ödla och har begränsat med plats. Vilken marklevande ödla passar i ett terrarium på max 60x40x60?

143
72
Ezrath88:
Om du kollar in på skötseltråden så kan du se vilka marklevande ödlor som passar in i ett terrarium med dem måtten.
Leopardgecko är en av dem arterna som skulle kunna passa in i det terrariet bland marklevande ödlor. Har ej koll på den arten men skulle gissa på det blir mycket tomma yten i terrariet. Med trädlevande ödlor så blir det inte så mycket tomma yten och då skulle jag kunna tipsa om ögonfransgecko, jungfrugecko, tokajgecko och husgecko.
Men det viktigaste är vad du faller för när det gäller alla arter inom ödlor. Så kolla in skötselsidan och sålla bort dem som är kanske över 35cm på längden när dem blir vuxna. Tänker på att terrariet som du har är 60x40x60.

4
0
Holmertz:
Har kollat där flera gånger och blir inte riktigt klokare när det gäller just storlek på terrarie, därför jag frågar här :). Okej då är det några stycken jag kan börja kolla lite extra på då. Tack så mycket för hjälpen :)

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Om ditt terrarium är 60*40*60 får du enligt lagen ha en ödla på max 20 cm, oavsett om den är marklevande eller trädlevande.
L80, dvs minsta tillåtna storlekarna, finns att se här: www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Med det sagt är L80 inte alltid perfekt. Till exempel är det enligt den tillåtit att ha en ögonfransgecko i ett 35 cm högt terrarium, men det skulle också vara extremt taskigt mot ödlan och inte acceptabelt enligt någon hobbyist. 

Av de som nämnts tidigare skulle alltså ögonfransgecko, husgecko och jungfrugecko vara tillåtna enligt L80, men finns mängder av andra arter. T.ex har du, ifall du vill ha något marklevande, många mindra ökengeckor, såsom Nephurus-släktet, Tropiocolotes-släktet, vipergecko etc. Vill du ha något trädlevande, vilket jag garanterat hade valt i ett 60 cm högt terrarium, har du en himla massa att välja på. Jag hade kört på någon av de mindre daggecko-arterna, jungfrugecko eller husgecko, däri, då jag föredrar mindre arter som inte förstör mina växter. Även ögonfransgecko och andra i liknande storlek hade fungerat ifall du vill ha något större och mindre ömtåligt (jag rekommenderar aldrig att hantera några reptiler i onödan då det är onödig stress och skadligt att vara i fel klimat, men däremot är det fysiskt möjligt att hantera en ögonfransgecko vid behov såsom städning, till skillnad från blixtsnabba husgeckor som man får ha ordentliga reflexer och kanske till och med använda fångstkopp för).

4
0
Holmertz:
Okej, då ska jag kolla lite mer på detta :). Har inget terrarium just nu, utan det är maxstorleken jag kan ha på ett terrarium. Men då kanske jag kan kolla på lite lägre terrarium om jag bestämmer mig för marklevande ödlor. Tack så jättemycket för att du tog din tid och svarade EmanuelKarl :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild