Sjuk? Ögonfransgecko Orolig!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Karu83:
Han äter inte och kommer inte ur skinnet på 2 veckor nu. Vi sprayar och sprayar för att hålla så fuktigt som möjligt men han har blivit mager och beter sig slö och seg. 

152
227
TowerOfGray:

Karu83 skrev:
Han äter inte och kommer inte ur skinnet på 2 veckor nu. Vi sprayar och sprayar för att hålla så fuktigt som möjligt men han har blivit mager och beter sig slö och seg. 


Jag skulle rekommendera att ta med honom på hälsokontroll hos en reptil kunnig veterinär så fort du kan. Det är inte bra att han är slö och inte äter, dessutom så ser han rätt mager ut. Det är också en röd flagga att han inte har försökt dra av ömset på 2 veckor.

Vad matar ni honom med och hur länge har han inte ätit? 

 


4
0
Karu83:
tror inte han ätit sedan han började ömsa 

152
227
TowerOfGray:

Karu83 skrev:
tror inte han ätit sedan han började ömsa 

 

Den maten är tyvärr rätt kass. Repashy eller Pangea är det bästa maten att ge, eventuellt Gecko Nutrition.

Några hemsidor man kan köpa dom på är 

www.pangdubia.se/crested-gecko-diet-1

fiskfarmen.se/reptil/repashy/

 

Hur länge har han fått den maten? 

 


4
0
Karu83:
Köpte den när jag märkte att han blev dålig. Har haft färg glada jelly som djuraffären säljer här. Har funkat bra tills nu. Han älskar dom. Vet inte vad som har hänt nu.... 

152
227
TowerOfGray:

Karu83 skrev:
Köpte den när jag märkte att han blev dålig. Har haft färg glada jelly som djuraffären säljer här. Har funkat bra tills nu. Han älskar dom. Vet inte vad som har hänt nu.... 


Oh nooooo. Det är absolut inte konstigt at eran gecko mår dåligt.

Jelly pots är rent skräp och absolut värst. Det är bara rent socker i dom och inga vitaminer, minaraler eller kalcium som en gecko behöver. Anledningen till att han åt dom var endast för att dom är söta. Det finns många fall där geckos har fått MBD (metabolic bone disease) för att dom matas med sånt eller barnmat. 

Pangea och Repashy är speciell diet framtaget för geckos och innerhåller allt föratt en gecko ska kunna överleva på endast det livet ut. 


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Karu83 skrev:
Köpte den när jag märkte att han blev dålig. Har haft färg glada jelly som djuraffären säljer här. Har funkat bra tills nu. Han älskar dom. Vet inte vad som har hänt nu.... 

De färgglada jelly potsen är det värsta man kan ge sin ödla då det bara är godis, inget nyttigt alls. Det är vanligt att ödlor som får det för ofta (mer än 1 gång i månaden som godis, vilket även det är extremt onödigt) utvecklar MBD då det inte innehåller tillräckligt med kalcium. Den du köpte nu är ganska känd för att vara illa omtyckt hos geckos, och priset på portion är absurt mycket högre än Pangeas CGD, som faktiskt är nyttig.

Djuraffären du köpte av vet uppenbarligen inte alls vad de håller på med och bör enligt mig bojkottas totalt, och gör lite egen research på nätet (det finns ett bra skötselråd här på sidan) istället.

I detta skicket bör ödlan tas till en reptilkunnig veterinär så snart som möjligt.


4
0
Karu83:
Aha okay. Jag försöker hitta något i närheten. 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Karu83 skrev:
Aha okay. Jag försöker hitta något i närheten. 

Om du menar maten tror jag inte du hittar bra CGD i djuraffär, de brukar sällan ha bra märken på CGD. Jag rekommenderar att beställa från pangdubia.se, testa några olika smaker (den med vattenmelon och den som är typ mango papaya är favoriterna hos mina) och se vad du får i den
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild