bökar fram värmemattan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
4
henkea:

Hej

Har ett litet problem tror jag. Har rätt nyligen skaffat mig en fin kungspyton. Men har sett dom senaste dagarna hur han börjat "böka" fram värmemattan så att den nästan är helt synlig. Nån som har några bra tips? använder jag fel material i botten? Köper torv från djurmagasinet


733
295
markusbabs:

Först undrar jag om du har en vattentålig värmematta? Dom vanliga värmemattorna man köper i butik är inte vattentålig,  så den bör du inte ha i burken alls, Är det är glas eller trä terrarium?  Du kan ju placera mattan under terrariet som den är till för men tänk på att lämna en glipa mellan mattan och burken så den inte blir överhettad bara :)  Har man inte ett mellanrum så spricker glaset :)


1662
779
fluffis:

Klart busiga ormar tycker det är roligt att leka med värmemattan :) Jag har mina värmemattor klistrade med dubbelhäftande tejp inuti mina träterrarier.


13
4
henkea:

Jag har ett terrarium i trä. Så antar att de inte hjälper så mycket om jag lägger mattan under terrariet. Jag har tejpat fast mattan i botten, men han lyckas ändå "skotta" fram den. Behöver jag vara orolig att den lille ska bränna sig? 

Tusen tack för svaren:-) 


32
4
Bambikill:

Jag har ingen "vetenskaplig" eller professionell åsikt men tanken slår mig att han är missnöjd med något. Jag kan ha fel, men djur har oftast en anledning till vad de gör. Han kanske tycker att det är för kallt och försöker att komma närmare värmen, eller för varmt och därför försöker bli av med den? Jag vet inte, det var bara en fundering. Har studerat så mycket djur i mitt liv och av min erfarenhet gör få djur utom högre stående däggdjur och fåglar, saker för att "busa". Jag nedvärderar inte reptilers intelligens, bara konstaterar att de fungerar på ett annat sätt än vi, de är praktiskt instinktiva snarare än fritt tänkande. :) Det ska rent principiellt inte gå att bränna sig på en värmematta, de är såpass säkert konstruerade och har ingen större ythetta, men jag har alltid mattorna under terrarier för säkerhets skull.


230
22
Nooon:

En okvalificerad gissning: Jag har hört att ormar och en hel del ödlor inte har koll på vad som är lagom varmt utan kan ligga och steka sönder sig på något som är för hett. Lilla ormen kanske vill bli varm och tycker att "Ju varmare dess bättre!" ...och gräver fram värmen.
Kolla så att tempen direkt på mattan inte är för hög.


32
4
Bambikill:

Nooon: Du har rätt i det - sett en leguan som grillat sig (bokstavligen, köttet satt löst på stora delar av kroppen... urk) på en mycket stark värmelampa... :S


230
22
Nooon:

Bambikill> Uh... läskigt! :( Glad att jag inte sett det, det räcker att höra om det. Här läst om en leopardgecko också som grillat magen på en trasig värmesten.
Det är väl inte nödvändigt för vissa arter att veta vad "hett" är för något för något sån´t förekommer inte där de lever i naturen.

Btw - har hört om en skäggagam som inte reagerade på att den höll på att drunkna - en annan onödig förmåga kanske.


32
4
Bambikill:

Ja det var bland det äckligaste jag sett i mitt liv... :S Men att det inte gör ont liksom? De borde ju associera smärta med handlingen, att ligga där... :S Men ja, lite det jag menar, reptiler har inget medvetande på samma sätt som "högre stående" varelser.

Det med drunkningen var också bland det märkligaste jag hört... :S


230
22
Nooon:

Bambikill> Det är väl skillnad på smärta och smärta, tänker jag... blir man biten eller skär sig eller bränner sig så är det olika förnimmelser. De saknar väl den sista. ...men sen´n då? Att bli stekt! När vävnader dör borde det väl kännas... men då kanske de är i något slags chocktillstånd.

Den drunknande skäggagamen: skulle bada och råkade få för djupt vatten och bara satt där med huvudet under ytan. Den räddades dock rätt snabbt. Den verkade inte ha tagit skada och levde vidare som om ingenting hade hänt.

...och så måste jag protestera mot det där med att de inte skulle ha något medvetande. Jag kan inte köpa det. De är helt och hållet medvetna och levande och vakna. Jag tror till och med benhårt på att de kan tycka att något är roligt. Inte på vårt flamsiga vis... men t.ex en orm får en go´känsla av att t.ex slingra sig fram i en bra miljö, hitta trevliga varma platser och fånga spännande mat som gör gott i magen - livets flyt! :) När livet inte flyter blir djuret stressat och oroligt = bekymrad och ledsen.

...nej, äsch, ursäkta nu har jag gått Off Topic.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild