Ögonfrans- eller leopardgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
17
Cervidae:
minileos skrev:


Du ser till att ha en sten under värmelampan, då värmer den magen och även uppifrån, leopard geckos har flera olika "lager" där värmen går igenom kroppen och det är därför viktigt att man väljer rätt lampa. Om du kollar på B på bilden så är det, det enda lagret på leopard geckon som en värmematta penetrerar. Som du kan se på min leopard gecko ligger den med magen rätt på stenen och solar sig. 





Ja, till exempel. Som jag sa så det finns många sätt att få till bukvärme. Allt är inte svart eller vitt så det är dumt att lära ut att att det är fel att använda värmematta, för det är det inte.

Kan ta mitt terrarium som exempel: jag kör med 50w lampa och en 15w värmeslinga under, givetvis på termostat. Jag har en klippig bergsbakgrund med avsatser och grejer. Testade köra en starkare lampa och bakgrunden under lampan började smälta. Mitt alternativ är då alltså att antingen att bara köra med en 50w lampa och få ett terrarium som är för svalt på varma sidan, eller komplettera med en slinga också, och få dom 31 graderna som jag vill ha. Valet för mig är enkelt.

69
21
Justivan:
minileos skrev:


Använd inte värmematta heller, gammal information. Följ denna guide www.cyberzoo.se/sv/leopardgecko-eublepharis-macularius-skotsel-fakta

Ögonfransgecko ska ha värmelampa också, och belysning för dygnsrytm. Försöker man spara in pengar när man ska skaffa reptil, ska man inte skaffa reptil.

Läs denna för ögonfrans www.cyberzoo.se/sv/ogonfransgecko-correlophus-ciliatus-skotsel-och-fakta


Jag skrev att kraven var MINDRE, inte obefintliga. Och jag skrev inget om att spara pengar. Dessutom så är det rimligt att välja den som kostar mindre om man står mellan två arter eftersom att kostnaderna ändå är höga och att hålla sin budget i åtanke inte är annat än rimligt. 
Informationen om värmematta var ny för mig, tack för upplysandet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild