Desinficera matskål och sidenväxter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
13
CeKa:
Är Virkon det medel som är bäst att desinficera matskålar och sidenväxter med eller finns det andra alternativ?

22
4
SandyKar:
Virkon skulle jag inte rekommendera alls, då det är väldigt skadligt. Använd istället lifeclean som helt bryts ner är mer effektivt och efterlämnar enbart salt rester knappt märkbart. 

Medlem i SHF
4000
5021
Jonas_:
SandyKar skrev:
Virkon skulle jag inte rekommendera alls, då det är väldigt skadligt. Använd istället lifeclean som helt bryts ner är mer effektivt och efterlämnar enbart salt rester knappt märkbart. 


Av ren nyfikenhet, vad är virkon skadligt för och hur är det skadligt? Det har ju använts sålänge jag minns till rengöring av diverse djurutrustning. Till både däggdjur, fåglar, reptiler, insekter osv... är det reptiler det är skadligt för? Eller människor? Utveckla gärna :) 

22
4
SandyKar:
Jonas_ skrev:


Av ren nyfikenhet, vad är virkon skadligt för och hur är det skadligt? Det har ju använts sålänge jag minns till rengöring av diverse djurutrustning. Till både däggdjur, fåglar, reptiler, insekter osv... är det reptiler det är skadligt för? Eller människor? Utveckla gärna :) 



Dels inte alls nyttigt för oss att hantera, man rekommenderar inte att använda det inom ex djursjukvården längre då det är skadligt på flera plan. Hudirriration, luftvägar mm dödligt för vattenlevandeorganismer, innehåller cancerframkallande ämnen mm

Då det idag finns bättre alternativ som dessutom täcker betydligt mer än virkon gör och tar ex sporer mm som inte virkon gör fullt ut enligt nya tester. 

Varför välja ett mer hälsofarligt medel när det inte ens är bättre, det finns inget som virkon tar som inte lifeclean tar. Men tvärtom är listan lång. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild