Plantor svårt att rengöra?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
13
CeKa:
Ni som har regnskogsterrarium med levande växter planterade i bottensubstratet - hur löser ni den regelbundna städningen på ett smidigt sätt?

165
93
Sockerfar:
CeKa skrev:
Ni som har regnskogsterrarium med levande växter planterade i bottensubstratet - hur löser ni den regelbundna städningen på ett smidigt sätt?

Gråsuggor hoppstjärtar,maskar m.m nytto insekter

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
CeKa skrev:
Ni som har regnskogsterrarium med levande växter planterade i bottensubstratet - hur löser ni den regelbundna städningen på ett smidigt sätt?

Det gör man inte. I substratet har jag massa hoppstjärtar och gråsuggor som gör rent, och en bra substratblandning med bra dränering. Jag torkar bara av bajs från rutorna och ibland ställer jag in sprayflaskan på att spruta en stråle och sprutar lite bajs från blad så det hamnar i substratet. Ibland klipper jag ner växterna lite eller planterar in nya.

Substratbyte är inte något du måste bekymra dig om på väldigt länge, inte förrän du märker ett problem. Håller man substratet fuktigt blir det kleggigt och illaluktande när det börjar brytas ner efter några år (det tar dock väldigt många år om man har en bra substratblandning och bra dränering, och är inte så vanligt bland ögonfransgeckoterrarium eftersom de inte vill ha det överdrivet fuktigt), då börjar det lukta som ruttet ägg och är dags att byta. Finns andra problem som kan uppstå, kommer bara inte på något på rak arm. Jag har gjort om mina ögonfransterrarium ett antal gånger, då jag inte alltid blivit helt nöjd med bakgrund/plantering, så då har substratet blivit utbytt långt innan problem uppstår. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild