Temp för ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Rogerjim:
Vad har ni för temp för rysk stäppsköldpadsägg för att det ska bli större chans för honor? Med vänlig hälsning, Roger 

32
57
TrumPeter:

Hej!

Nu håller jag förvisso greker (Testudo hermanni boettgeri) och i deras fall så är "brytpunkten" enligt uppgift 31,5 grader celsius!

Jag kläcker "mina" ägg på ca 32,5 grader och därför bör ju majoriteten bli honor - vilken ratio vet jag dock ej!

Under 31,5 så blir majoriteten hanar och över så bli majoriteten honor enligt de uppgifter jag läst mig till.

Under 28 grader så utvecklas inte fostret och över 33 så dör det har jag också läst mig till!

Sannolikt spelar luftfuktigheten en roll i processen - i mina kläckare ligger fuktigheten på 70-80%

Kanske funkar dessa siffror även på ryssar?!

 

mvh / Peter


4
1
Rogerjim:
TrumPeter skrev:
Hej!

Nu håller jag förvisso greker (Testudo hermanni boettgeri) och i deras fall så är "brytpunkten" enligt uppgift 31,5 grader celsius!

Jag kläcker "mina" ägg på ca 32,5 grader och därför bör ju majoriteten bli honor - vilken ratio vet jag dock ej!

Under 31,5 så blir majoriteten hanar och över så bli majoriteten honor enligt de uppgifter jag läst mig till.

Under 28 grader så utvecklas inte fostret och över 33 så dör det har jag också läst mig till!

Sannolikt spelar luftfuktigheten en roll i processen - i mina kläckare ligger fuktigheten på 70-80%

Kanske funkar dessa siffror även på ryssar?!

 

mvh / Peter


Underbart tackar. Luftfuktigheten är mellan 75-80
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild