Foder sump/vattensköldpaddor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
35
Alex194:
Tänkte se hur tankarna på forumet går just ang pellets till våra sump/vattenlevande sköldpaddor.

Sitter och för första gången faktiskt jämför innehållsförteckningen på de mest tillgängliga foder som säljs. Personligen är jag efter detta inte alls imponerad, vare sig med råvaror eller det faktiska kilopriset. "Majsmjöl, vetemjöl, fiskmjöl, sojamjöl, blodmjöl, fiskmjöl, mjöl av hönsbiprodukter, vegetabiliska biprodukter mfl. " Samtliga är återkommande bland huvudingridienserna i nästan alla foder jag tittat på. 

Tar vi exempelvis "Zoo Med Natural Aquatic Turtle Food - 184 g - Maintenance Formul"Så har vi en produkt med 5 olika typer av mjöl, 0 beståndsdelar riktigt kött/fisk/kräft/blötdjur, en touch spirulina, plus en imponerande lista med tillsatser till ett pris om 266kr kilot. Strax över 260% högre pris än vad min hunds högkvalité-foder kostar. Där i finns dessutom inte varken mjöl eller andra typer av biprodukter.

Vad säger forumet om sammansättning, kvalité och kilopris? Finns det någon relevant forskning på foder? (Som såklart ej är jävig) vad utfodrar ni era djur med? Någon som gör eget foder? Min snapper får en ospecifierad mix av reptomin, zoomed iguana/tortoise, olika frystorkade insekter och blad/ogräs utifrån. Förutom reptomin så kan resterande variera kraftigt + att jag brukar slänga åt henne någon vaktelkyckling/mus med jämna mellanrum.

229
223
Formula76:
Jag matar en hel del med pellets. 
Typ varannan gång får de pellets, varannan gång "riktig" mat. Beror lite på vilka arter det är.
Och jag tycker det funkar bra! 
Men tycker att man får vara lite försiktig med ungar då de kan växa för fort om man ger de för mycket pellets, det blir lite som kraftfoder.

Angående innhållet kontra pris så ser man oftast att mängden spannmål minskar med priset. 
Exxo Terras har jag bra erfarenhet av, det tycker om det och de växer bra av det.


En liten reflektion av maten till din Snapper?
Iguana/tortoise och ogräs? Är det av nån speciell anledning?
Det är ju inget de skulle ätit "naturligt"
Tänker foder till landsköldpaddor är ju helt annat än till köttätande arter.
Jag försöker ge mina mycket kalcium i form av fisk och skaldjur och protein.

229
223
Formula76:
Ska man tillverka pellets så måste man nog mala beståndsdelarna till ett mjöl, även fisk och kött blir ett mjöl.
Kolla istället på näringsinnehållet Kalcium, Protein, Fett, Vitaminer osv
Det ska matcha din arts behov så långt som möjligt

Och att det heter biprodukter är säkerligen för att det är biprodukter ifrån tillverkningen av människoföda

11
35
Alex194:
Exoterra har jag också kört på i omgångar, och precis som alla andra märken jag också provat så kan jag inte på något sätt se att någon av dessa skulle vara direkt dåliga. men även i exoterras foder hittar vi höga halter utav b.la vete och soja. Hur påverkar det i längden? Vet du om det finns forskning på området?

Absolut, min snapper är alltså en chelydra serpentina. Snappers är utpräglade allätare och ju äldre de blir desto högre andel växter konsumerar de i det vilda. Därför försöker jag alltid erbjuda en hel del växter av olika slag, både planterade landväxter och vattenväxter samt kanske en avbruten kvist med löv eller en näve maskrosblad. Kan/vill/orkar jag inte det så tror jag att dessa två kan utgöra ett hyfsat substitut i dess ställe. Det är väl ungefär lika naturligt som alla andra pellets.. 


Jag är inte alls säker på hur man faktiskt gör ett torrfoder, det jag däremot vet är att man som regel hittar alla dessa mjöler och biprodukter i lågbudget hundmat, i dyrare existerar mycket av det inte. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild