Ögonfrans gecko eller leopard gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
2
aaron10:
Så jag har två frågor, leopard gecko eller ögonfrans gecko och skriv gärna nackdelar/fördelar och vilken som är med aktiv. Och sen varifrån ska man köpa terrarium och det, fråga på. Mvh Aaron

143
72
Ezrath88:
Jag kan bara tipsa om Ögonfransgecko då jag själv har 2st. Och av just dem 2 arterna så äter Ögonfransgecko förutom insekter en speciell pulverdiet som heter CrestedGeckoDiet som är mer känt som CGD. Märkerna Repashy och Pangea är att föredrar till dem än till exempel Komodo. Så om du inte tycker om att hantera insekter så är Ögonfransgecko ett bra val då dem klarar sig på pulverdieten. Men det uppskattas enormt att ge dem små insekter såsom till exempel  syrsor, dubia kackerlackor och mjölmaskar. Ögonfransgecko vill också ha ett terrarium som är minst 60cm hög då dem tycker om att klättra. Och jag har själv ett på 90x45x90(HxDxL) och mina verkar  tycka om det.
Jag kollade in på din profil och såg att du bor inom Stockholms län som jag gör. Om du bor söder om Stockholm så kan jag tipsa dig om CRT Zoo i Haninge om du vill kolla på deras terrarium. Men bor du norr om Stockholm så kan jag rekommendera att du åker till Zoo's butik i Bromma :). Bägge två har hemsidor som du kan gå in på. Viktigast med terrariet förutom höjden för ögonfransgeckons trivsel är att det är vattentät då det ska helst vara levande växter i terrariet, vilket i sin tid kan samlas vatten om man inte har mycket växter i terrariet som dricker vattnet.

5088
3861
Tropfrog:
Jag säger ögonfransgecko för att regnskog är så mycket trevligare att titta på än öken.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Ezrath88 skrev:
Jag kan bara tipsa om Ögonfransgecko då jag själv har 2st. Och av just dem 2 arterna så äter Ögonfransgecko förutom insekter en speciell pulverdiet som heter CrestedGeckoDiet som är mer känt som CGD. Märkerna Repashy och Pangea är att föredrar till dem än till exempel Komodo. Så om du inte tycker om att hantera insekter så är Ögonfransgecko ett bra val då dem klarar sig på pulverdieten. Men det uppskattas enormt att ge dem små insekter såsom till exempel  syrsor, dubia kackerlackor och mjölmaskar. Ögonfransgecko vill också ha ett terrarium som är minst 60cm hög då dem tycker om att klättra. Och jag har själv ett på 90x45x90(HxDxL) och mina verkar  tycka om det.
Jag kollade in på din profil och såg att du bor inom Stockholms län som jag gör. Om du bor söder om Stockholm så kan jag tipsa dig om CRT Zoo i Haninge om du vill kolla på deras terrarium. Men bor du norr om Stockholm så kan jag rekommendera att du åker till Zoo's butik i Bromma :). Bägge två har hemsidor som du kan gå in på. Viktigast med terrariet förutom höjden för ögonfransgeckons trivsel är att det är vattentät då det ska helst vara levande växter i terrariet, vilket i sin tid kan samlas vatten om man inte har mycket växter i terrariet som dricker vattnet.

Tycker inte zoo.se borde rekommenderas och stöttas ens för tillbehör
www.terrariedjur.se/forum/thread/11023

Tyvärr ganska vanligt att det är så med djuraffärer, i olika grad. Jag kan tipsa om en trip till Herpers Choise, en av de få seriösa affärerna i landet som kanske är en bit bort men ändå värt det. 

143
72
Ezrath88:
EmanuelKarl skrev:

Tycker inte zoo.se borde rekommenderas och stöttas ens för tillbehör
www.terrariedjur.se/forum/thread/11023

Tyvärr ganska vanligt att det är så med djuraffärer, i olika grad. Jag kan tipsa om en trip till Herpers Choise, en av de få seriösa affärerna i landet som kanske är en bit bort men ändå värt det. 


Jag tänkte mest att ts kunde kolla på deras sida för terrariet och inte för djuren.

16
13
Pillanw:
Hej! 
Jag förespråkar verkligen ögonfransgecko, men kan inte säga så mycket om leopardgecko då jag själv inte haft sådana. Ögonfransarna är verkligen individer, vissa mer aktiva än andra. Jag har själv flera stycken och de har väldigt olika personlighet. Vissa är helt okej med att hanteras och kommer självmant fram när jag öppnar terrariet, medan andra helst vill bli lämnade ifred och då blir glädjen mest att titta på dem i terrariet. 

Om man gillar växter och tycker det är fint med blommor är ögonfransgeckon ett bättre val, eftersom det finns fler färgstarka växter som trivs i det klimatet än i det som leopardgeckon behöver.

Jag kan verkligen rekommendera dig att handla terrarium och tillbehör från Cyberzoo.se. De har vettiga priser, toppenbra service och tar ingen extra fraktkostnad för att leverera terrarium. 

Har du specifika frågor om ögonfransgeckos får du gärna skriva till mig.

Mvh Pernilla/ Rough Diamond Reptiles  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild