Vilken ödla är bäst

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
2
aaron10:
Så jag vill gärna skaffa en ödla . Som man kan liksom typ chilla lite med så den inte är stressad om man nuddar den eller ska jag statsa på nått annat djur. Jag har inte bestämt terrarium men om ni har rekommendationer skriv gärna, om ni har frågor fråga på. Mvh Aaron 

5088
3861
Tropfrog:
Ödlor mår bäst av att hänga för sig själv i sitt terrarium. Se dem som akvariefiskar, djur man tittar på, inte hanterar, klappar eller chillar med.

Mvh
Magnus 

24
2
aaron10:

Tropfrog skrev:
Ödlor mår bäst av att hänga för sig själv i sitt terrarium. Se dem som akvariefiskar, djur man tittar på, inte hanterar, klappar eller chillar med.

Mvh
Magnus 


okej tack för informationen finns det nån reptil man kan "nudda"


5088
3861
Tropfrog:
Det finns massor av reptiler man kan nudda/hantera, chilla med. Det man måste förstå är att det inte är bra för dem att det är ett stressmoment för djuret. Därför bör hantering hållas till ett minimum. Det gäller samtliga arter.

Mvh
Magnus 

26
8
julia455:
Skäggagamar brukar vara väldigt aktiva och okej för hantering. Så klart skiljer det sig från individ men generellt så brukar det fungera, bara komma ihåg så man har plats för terrariumet.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Ett rum är väldigt fel klimat för reptiler, torr luft och/eller alldeles för kallt för dem. Det kan leda till sjukdomar, t.ex njursvikt, i längden. Dessutom är det väldigt stressigt för reptiler som inte får ut något som helst av att sitta i soffan och bli klappad på, som däggdjur gör, de är solitära djur som inte har utbyte av social kontakt förutom ibland med den egna arten (parning, samt vissa få flockevsnde reptiler). Reptiler är dessutom mästare på att dölja både stress och sjukdomar, särskilt för oss människor då deras kroppsspråk ofta är helt annorlunda än t.ex däggdjurs som vi är vana att läsa av. Argumenten mot hantering av reptiler är många och det finns mycket forskning som backar upp det, medans argumenten för hantering nästan alltid är känslodrivna ("men man ser ju klart och tydligt hur min ödla njuter när jag klappar den på huvudet och den sluter ögonen", vilket är ett exempel på att man läser reptilens kroppsspråk fel då de snarare gör det för att skydda ögonen, eller "men ödlan krafsar ju på glaset och vill helt klart ut" när det oftast beror på att något är fel i terrariet och ödlan inte fattar att det är värre utanför). Även argument om att det är praktiskt att göra dem tama för veterinärbesök är jag emot, reptiler är inga djur man tämjer och även om de vore så är det som att sticka barn med nål inför att de ska ta en spruta, fast istället att man tar ut ett växelvarmt, tropiskt djur i fel klimat regelbundet, då låter jag den hellre vara mer stressad ett enskilt tillfälle som sannolikt aldrig kommer ske (och du minskar inte direkt risken att du kommer få ta den till veterinären om du regelbundet tar ut den i fel miljö, tvärt om). Skulle säga att diskussionen liknar flat-earth diskussionen, fakta mot känslor, även om det är en idé som ännu inte är lika utspridd och välkänd som tanken att jorden är rund.

24
2
aaron10:
julia455 skrev:
Skäggagamar brukar vara väldigt aktiva och okej för hantering. Så klart skiljer det sig från individ men generellt så brukar det fungera, bara komma ihåg så man har plats för terrariumet.


Ja men det finns ju typ miniskäggagamer sån skulle man ju ville ha

143
72
Ezrath88:
Jag kan bara säga att det är upp till var och en person att avgöra vilken ödla som är bäst.
Och reptiler överlag är inga djur man bara tar ut från sitt terrarium hur som helst bara för att man vill det.
Det är givetvis okej att ta ut dem lite då och då för att göra dem mindre stressad när man ska till exempel byta ut inredningen.
Men har man andra djur såsom hundar eller katter så ska dem helst inte vara i samma rum som sina reptiler om reptilerna är utanför sitt terrarium.
Sedan när det gäller att välja vilken ödla man ska ha så ska man kanske först tänka ut vart kan man ha terrariet i sitt hem och hur stort terrariet kan vara. Jag är ingen expert, utan jag lär mig fortfarande. Men det jag kan också nämna är att om man kollar upp storlekskraven för terrariet så är det olika för ödlorna. Vissa vill ha ett terrarium som är hög medans andra vill ha terrarium som är längre. Bägge två funkar bra tillsammans också. Viktigast är ju att man har plats för terrariet i sitt hem. Har man plats för det så kan man sedan välja vilken ödla som man vill ha.
Något som är viktigt att komma ihåg också är att om man nu tar ut sin ödla från terrariet så ska man inte släppa blicken från den och den ska heller inte gå på golvet. Speciellt inte om man har hund och/eller katt i hemmet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild